Joanna Marcinkowska ponownie powołana na stanowisko Rzecznika Praw Pasażera Kolei

Joanna Marcinkowska ponownie powołana na stanowisko Rzecznika Praw Pasażera Kolei

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Ignacy Góra powołał Joannę Marcinkowską na stanowisko Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Będzie to już jej druga kadencja. Pełniła tę funkcję od 2017 roku. Rzecznik działa przy Prezesie UTK i zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów pasażerów z przedsiębiorcami świadczącymi usługi na kolei.

Zadaniem Rzecznika jest prowadzenie postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pomiędzy pasażerami a przedsiębiorcami funkcjonującymi na rynku kolejowym.

Do tej pory do RPPK trafiło ponad 1000 wniosków o wszczęcie postępowania polubownego. Przedmiotem postępowań polubownych były najczęściej odwołania od wezwań do zapłaty, odszkodowania z powodu opóźnienia lub odwołania pociągu, zwroty należności za niewykorzystane bilety oraz odszkodowania z powodu obniżonego komfortu podróży. Znacznie rzadziej wnioski podróżnych dotyczyły kradzieży lub zniszczenia bagażu albo urazów powstałych podczas podróży.

Podstawową cechą postępowania polubownego jest jego dobrowolny charakter. Postępowanie może być prowadzone wyłącznie po wyrażeniu zgody przez obie strony sporu. Rzecznik nie posiada uprawnień nadzorczych i nie może zobowiązać przedsiębiorstwa kolejowego do podjęcia określonej decyzji. Większość przewoźników kolejowych chętnie uczestniczy w postępowaniach polubownych, a przypadki wycofywania się z nich są sporadyczne.

Joanna Marcinkowska z wykształcenia jest radcą prawnym. Studiowała prawo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, a następnie odbyła aplikację w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Przed objęciem stanowiska Rzecznika, pracowała na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Transportu Kolejowego. Wcześniej zatrudniona była w kancelarii radcowskiej. Posiada duże doświadczenie w rozwiązywaniu sporów z udziałem zarówno podmiotów indywidualnych, jak i przedsiębiorców.