Jesienne naprawy infrastruktury Średzkiej Kolei Powiatowej

Jesienne naprawy infrastruktury Średzkiej Kolei Powiatowej

Po zakończeniu sezonu 2020 z końcem sierpnia, Średzka Kolej Powiatowa przystąpiła do realizacji planów związanych z remontami taboru oraz infrastruktury.  10 września zwycięzca przetargu ogłoszonego przez Powiat Średzki – firma TORMEL z Poznania, rozpoczęła roboty związane z remontem wiaduktu położonego w km 47,800 naszej linii – t.j. wiaduktu nad normalnotorową linią Poznań – Jarocin.

W ramach opiewającej na kwotę 250 000 zł umowy wykonawca zdjął tor na obiekcie, odsłonił konstrukcję wiaduktu, założył nową izolację, wykonał na nowo część elewacji, a następnie ponownie zasypał konstrukcję wiaduktu i ułożył tor na nowych podkładach. Wykonane prace zabezpieczają konstrukcję wiaduktu przez dalszą degradacją i powinny pozwolić na jego bezpieczną eksploatację przez najbliższych kilkadziesiąt lat.

W połowie października rozpoczęły się prace na kolejnym odcinku – tym razem jest to łuk położony za przystankiem osobowym w Polwicy. W ramach prac, nie tylko zostaną wymienione podkłady i zastosowana nowa podsypka tłuczniowa, ale także – po raz pierwszy na naszej kolei od wielu lat – wymienione zostaną szyny!

Szyny typu S49 o łącznej długości 600 m, Średzka Kolej Powiatowa pozyskała w ubiegłym roku jako darowiznę od PKP Polskich Linii Kolejowych, wcześniej leżały one w torach normalnotorowej linii kolejowej Jarocin – Września. Mimo, iż nie są to szyny nowe, są zużyte jedynie w niewielkim stopniu i będą stanowić znaczący skok jakościowy względem zabudowanych dotychczas szyn pochodzenia pruskiego z okresu sprzed I wojny światowej.

Realizacja wszystkich prac nie byłaby możliwa bez wsparcia finansowego Powiatu Średzkiego oraz Gmin Środa Wlkp. oraz Zaniemyśl. Samorządy te wsparły w tym roku średzką kolejkę łączną kwotą 800 tysięcy złotych, pozwalając zintensyfikować prace zmierzające do poprawy stanu infrastruktury, niezbędne dla zachowania jej w stanie czynnym.