Pod koniec 2023 r. poseł Jarosław Wałęsa skierował do ministra infrastruktury interpelację w sprawie przeprowadzenia audytu i najbliższych planów resortu. Po ponad trzech miesiącach poznaliśmy stanowisko Ministerstwa w tej sprawie.
Na interpelację posła Wałęsy odpowiedzi udzielił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wiceminister poinformował, że aktualnie w Ministerstwie Infrastruktury i jednostkach podległych trwa audyt i po zakończeniu, zostaną podjęte wszelkie możliwe czynności w obszarze stwierdzonych nieprawidłowości, zaniedbań i opóźnień.
Resort skupia się na działaniach naprawczych, jednakże w sytuacji potwierdzonych nieprawidłowości będzie formułował dalsze wnioski nie wyłączając zgłoszeń do prokuratury, ale ostateczne wnioski nie zostały jeszcze finalnie opracowane – podkreślił.
Lista priorytetów ministra infrastruktury w zakresie transportu kolejowego
- Poprawa jakości przewozów poprzez wzrost prędkości maksymalnych oraz zwiększenie zdolności przepustowej poszczególnych szlaków i stacji.
- Wzrost bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez działania legislacyjne w zakresie wydania rozporządzeń w sprawie:
- warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie,
- warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie,
- ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji;
- Opracowanie Krajowego Planu Wdrażania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności dla podsystemu „Sterowanie” (w zakresie wdrażania systemuERTMS na polskiej sieci kolejowej).
- Kontynuacja wieloletnich programów rozwoju kolei, w tym m.in.:
- Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032),
- Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej –Kolej + do 2029 roku,
- Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych nalata 2021-2025,
- Rządowego programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku;
- Wzmocnienie efektywności prowadzonych inwestycji oraz coroczne zapewnienie niezbędnych środków publicznych na realizację zadań kolejowych objętych ww.programami rozwoju kolei.
- Prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie przepisów kolejowych, m.in.w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych oraz transportu intermodalnego.
- Wspieranie i monitoring realizacji programów własnych spółek kolejowych w zakresie infrastruktury dworcowej i taboru kolejowego.
- Realizacja postanowień dokumentu pn. Kierunki Rozwoju Transportu Intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r., którego celem jest podniesienie konkurencyjności transportu intermodalnego w Polsce.
- Wspieranie działań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury, taboru,bezpieczeństwa oraz transportu intermodalnego z wykorzystaniem środków dostępnych w ramach KPO.
- Współpraca międzynarodowa, w tym m.in.:
- ze stroną czeską w zakresie połączeń kolei dużych prędkości (nowe przejście graniczne na linii KDP Katowice – Ostrawa),
- ze stroną niemiecką (modernizacja linii Szczecin – granica państwa – Berlin, elektryfikacja linii na stacji Görlitz napięciem 3 kV, ustalenie nowej linii KDP Poznań – Berlin),
- ze stroną ukraińską (wsparcie rozwoju infrastruktury kolejowej na granicy),
- działania w ramach inicjatywy KDP V4 dotyczące modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej do prędkości szlakowej 250 km/h,
- realizacja projektu Rail Baltica na terytorium Polski.