Jakie działania podejmuje MI na rzecz rozwoju i poprawy konkurencyjności kolei?

Jakie działania podejmuje MI na rzecz rozwoju i poprawy konkurencyjności kolei?

W ramach debaty „O konkurencyjności i rozwoju kolei w Polsce, w perspektywie 2030 roku” organizowanej przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury przedstawiał podstawowe działania prowadzone przez resort na rzecz rozwoju i poprawy konkurencyjności kolei.

W swojej wypowiedzi wiceminister napisał, że celem Ministerstwa Infrastruktury, realizowanym sukcesywnie od lat, jest zatrzymanie i odwrócenie obserwowanego szczególnie w latach 1989 – 2004 procesu dekapitalizacji i niedoinwestowania infrastruktury kolejowej.

W celu wsparcia rozwoju kolei w Ministerstwie Infrastruktury powstała „Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku”. Dokument ten jest jednym z 9 strategii sektorowych, służących realizacji celów, kierunków interwencji, działań i projektów strategicznych określonych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Wyznacza najważniejsze kierunki rozwoju transportu w Polsce do 2030 roku i stanowi kluczowy dokument związany z perspektywą finansową Unii Europejskiej na
lata 2021-2027 – dodał Bittel.

Dodał, że obecnie w Ministerstwie Infrastruktury wdrażane są, prowadzone oraz monitorowane programy wieloletnie związane z realizacją inwestycji kolejowych, umożliwiające rozwój infrastruktury kolejowej na terenie całej Polski, podejmowane są również działania na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu poszczególnych regionów, które utraciły dostęp do transportu kolejowego.

Najważniejszym w historii programem modernizacji linii kolejowych programem jest„Krajowy Program Kolejowy do 2023 r.”. Łącznie w KPK ujętych jest ponad 230
projektów o wartości ponad 76,7 mld zł – podkreślił wiceminister.

Przypomniał, że zasadniczym celem inwestycji kolejowych realizowanych i planowanych do realizacji w ramach KPK jest przede wszystkim dokończenie prac na głównych ciągach,
tworzących sieć bazową i kompleksową TEN-T, jak również stanowiących kolejowe korytarze transportowe oraz usunięcie występujących wąskich gardeł.

Dzięki realizacji KPK zmodernizowanych zostało bądź wybudowanych ponad 7,4 tys. km torów, ponad 2138 przejazdów kolejowo-drogowych, 634 wiaduktów kolejowo –
drogowych, 708 mostów, 1178 peronów. Do tej pory, zakończono projekty o wartości 36,4 mld zł. W trakcie realizacji (prace budowlane) znajdują się projekty o wartości 40,3 mld złotych – wymienił Andrzej Bittel.

Dodajmy, że obecnie trwają prace nad aktualizacją Krajowego Programu Kolejowego i przedłużenia jego perspektywy obowiązywania do 2030 r.

Z całym wystąpieniem Andrzeja Bittela, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury w ramach debaty „O konkurencyjności i rozwoju kolei w Polsce, w perspektywie 2030 roku” można zapoznać się na stronie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.