J. Malinowski: jak przyspieszyć powrót pasażerów do pociągów w najbliższym czasie?

J. Malinowski: jak przyspieszyć powrót pasażerów do pociągów w najbliższym czasie?

W ramach Debaty „Stan i potrzeby rozwojowe kolei w Polsce” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego głos zabrał Janusz Malinowski prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, który skoncentrował się na omówieniu czynników ważnych dla przyśpieszenia powrotu pasażerów do korzystania z usług kolei.

Jak pisze w swojej wypowiedzi Janusz Malinowski, w ostatnich latach na szeroko pojętym rynku kolejowym mamy do czynienia z niespotykaną skalą inwestycji w obszarze infrastruktury kolejowej, zarówno tej liniowej (linie kolejowe) jaki i punktowej (dworce i przystanki kolejowe) oraz taboru pasażerskiego do przewozów dalekobieżnych i tych o charakterze wojewódzkim czy aglomeracyjnym.

– Operatorzy pasażerscy funkcjonujący na polskim rynku przewozów (PKP Intercity S.A., Polregio Sp. z o.o. oraz spółki samorządowe) mają zawarte ze swoimi organizatorami korzystne wieloletnie umowy dofinansowania do przewozów, tj. z Ministerstwem Infrastruktury w zakresie przewozów dalekobieżnych i samorządami województw w odniesieniu do przewozów regionalnych, co daje im m.in. możliwość budowy strategii rozwoju przewoźników i rynku przewozów na najbliższe 10 lat, z perspektywą na kolejne lata – wymienia prezes ŁKA

Według prezesa łódzkiego przewoźnika, coraz większa świadomość potrzeby działań proklimatycznych i rozwoju transportu niskoemisyjnego dają dodatkową szansę na rozwój  kolei.

– Te okoliczności, z jednej strony budują pozytywną atmosferę i stwarzają podstawy do odbudowy oferty i rozwoju przewozów pasażerskich w kolejnych latach, z drugiej strony nakładają na Nas – przewoźników pasażerskich odpowiedzialność za stopień wykorzystania zaistniałych możliwości, czyli stworzenie takich ofert, które będą spełniały oczekiwania społeczne – informuje Janusz Malinowski.

Zdaniem prezesa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej istnieje również wiele innych zagadnień związanych z funkcjonowaniem rynku przewozów pasażerskich, które należy podjąć i zrealizować, jak choćby kwestia nowelizacji Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, uproszczenia i ujednolicenia ulg ustawowych czy finansowanie pasażerskiej komunikacji kolejowej w metropoliach.

W ocenie prezesa Malinowskiego jednym z obszarów działania, które powinny zostać pilnie przedsięwzięte przez wszystkich przewoźników kolejowych jest wsłuchanie się w głos klientów. W pierwszej kolejności, wspólnie z organizatorami, przewoźnicy powinni zwiększać ofertę, tam gdzie jest ona niewystarczająca.

– Warto tutaj przywołać i porównać proporcje przyrostu pracy eksploatacyjnej do liczby przewożonych pasażerów, np. w latach 2009-2019, jak również ostatnie doświadczenia
z okresu pandemii, czyli wpływu zwiększania oferty w drugiej połowie 2020 r. i pierwszym kwartale 2021 r. na liczbę przewożonych pasażerów – zaznaczył Janusz Malinowski prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Z całą wypowiedzią Janusza Malinowskiego można zapoznać się na stronie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.