Ile jeszcze potrwa modernizacja linii kolejowej z Poznania do Warszawy?

Ile jeszcze potrwa modernizacja linii kolejowej z Poznania do Warszawy?

Poseł Adam Szłapka skierował do ministra infrastruktury interpelację, w której zapytał o status prac i aktualne prognozy oddania do użytku całości wyremontowanej trasy z Poznania do Warszawy. Zdaniem ministra Bittela zakończenie prace na planowane jest w 2022 r.

Na początku maja 2021 r. poseł Adam Szłapka wystosował do ministra Adamczyka interpelację, w której zwrócił się z pytaniami o przyczyny przedłużenia remontu linii kolejowej na trasie Poznań – Warszawa o 2 lata?

Poseł przypomina, że remont linii kolejowej z Poznania do Warszawy rozpoczął się w czerwcu 2017 r. Miał trwać dwa lata.

– Od jego rozpoczęcia minęły już niemal 4 lata, a podróż wg rozkładu jazdy na dzień niniejszej interpelacji nadal trwa znacznie dłużej niż przed jego rozpoczęciem – zaznacza poseł Adam Szłapka

Wraz z wprowadzeniem wakacyjnej korekty rozkładu jazdy przejazd najszybszego składu z Warszawy Centralnej do stacji Poznań Gł. wynosi 3:04. Podróż ta odbywa się pociągiem IC „BEROLINUM” relacji Warszawa Wsch. – Berlin Hbf. Czas przejazdu pociągów kategorii EIC wynosi między 3:10 a 3:17 natomiast średni czas podróży pociągami kategorii IC to około 3:30.  

– Dla poznaniaków bardzo istotna jest możliwość szybkiej i dostępnej komunikacji ze stolicą Polski. Obecne wydłużenie czasu przejazdu o nawet 2 godz. W stosunku do pierwotnego jest olbrzymim dyskomfortem i stratą czasu dla podróżnych. – dodaje poseł Szłapka.

Jak poinformował minister Andrzej Bittel, zakończenie realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań– pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” planowane jest do końca 2022 r. a przyczyną wydłużenia czasu prowadzenia modernizacji jest przede wszystkim sytuacja finansowa wykonawcy robót na obszarze lokalnego centrum sterowania Łowicz.

– Z uwagi na brak dokonywania przez wykonawcę płatności podwykonawcom i dostawcom, okresowo nie były realizowane dostawy kluczowych materiałów na teren budowy oraz były wstrzymywane roboty. Opóźnienia te były przyczyną wydłużenia terminów zamknięć torowych na odcinku Sochaczew – Żychlin, co przełożyło się na możliwość udzielenia zamknięć na innych inwestycjach – poinformował wiceminister infrastruktury ds. kolei.

Jak dodał, w celu zachowania ciągłości prowadzonych prac, spółka PKP PLK S.A. dokonuje bezpośrednich płatności podwykonawcom i dostawcom.

– Aktualnie generalny wykonawca ma zapewniony niezbędny materiał oraz potencjał kadrowy i realizuje dalsze prace modernizacyjne – dodał Bittel

W ocenie ministra na tempo realizacji prac miała wpływ również m.in. konieczność wykonania dodatkowych prac związanych ze wzmocnieniem podtorza na przeważającej część inwestycji, w miejscach gdzie nie osiągnięto minimalnych wymaganych wartości nośności podłoża gruntu.

– Kolejną przyczyną opóźnień były liczne kolizje możliwe do zinwentaryzowania dopiero na etapie prowadzenia robót budowlanych, przede wszystkim w zakresie podziemnej infrastruktury kablowej (obcych gestorów), wodnokanalizacyjnej i innej. W trakcie trwania inwestycji na kilku odcinkach dokonano również odkrycia znalezisk archeologicznych, czego skutkiem było kilkumiesięczne wstrzymanie robót – wymienia minister Bittel.

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury podkreślił, że w ramach przedmiotowego projektu nie zmienił się w istotny sposób zakres rzeczowy prac.

– Zwiększenie zakresu dotyczyło robót niezbędnych do wykonania, aby osiągnąć zakładane cele projektu i wynikało z konieczności wykonania wzmocnienia podtorza, usunięcia licznych niemożliwych do zinwentaryzowania na etapie projektu kolizji czy wykonania dodatkowych prac związanych z odkryciem znalezisk archeologicznych – zaznaczył.

Jak dodał minister Bittel, dopiero po zakończeniu projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” linia kolejowa na odcinku Sochaczew – Swarzędz będzie przygotowana do prowadzenia ruchu pociągów z docelowymi prędkościami.

– Należy przy tym mieć na uwadze, że na linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – Poznań są realizowane inne projekty, które mogą mieć wpływ na czas przejazdu pociągów, m.in. prace na odcinku Sochaczew – Warszawa, których zakończenie planowane jest w 2022 r. oraz kompleksowa przebudowa stacji Warszawa Zachodnia, której zakończenie planowane jest w 2023 r. – podsumował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.