III konferencja „Prawo kolejowe” za nami

III konferencja „Prawo kolejowe” za nami

W Warszawie odbyła się III konferencja „Prawo kolejowe” zorganizowana przez Fundację ProKolej wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego. Wydarzenie było okazją do rozmów na temat podatków, inwestycji, zagospodarowania przestrzennego i otwartego dostępu.

Prawo kolejowe to bardzo szeroki obszar, z którym ściśle wiąże się działalność Urzędu Transportu Kolejowego. Sama ustawa o transporcie kolejowym, podobnie jak nasza instytucja, ma już 20 lat. To ogrom przemian, z którymi mieliśmy do czynienia, a które wiązały się z około 80 zmianami tejże ustawy. Dlatego istnieje potrzeba jej ponownego napisania i cieszę się z inicjatyw takich jak dzisiejsza konferencja, ponieważ dzięki nim mamy okazję na wymianę wiedzy i doświadczenia służącego później polepszeniu polskiego rynku kolejowego – III edycję konferencji „Prawo kolejowe” otworzył dr inż. Ignacego Góry, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Wiceprezes UTK Marcin Trela przedstawił uczestnikom temat prawnych i formalnych aspektów otwartego dostępu. Przedstawione zostały m.in. kwestie przepisów krajowych i europejskich, z których wynikają kompetencje Prezesa UTK w zakresie postępowania o otwarty dostęp dla przewoźników kolejowych chcących świadczyć komercyjne usługi przewozów pasażerskich w Polsce. Wiceprezes UTK wskazał także czynniki, które wpływają na przedłużenie takiego postępowania, czyli m.in. braki formalne we wnioskach składanych do Prezesa UTK.

O nowelizacji przepisów rozporządzenia 1371/2007 mówił Karol Kłosowski, dyrektor Departamentu Przewozów Pasażerskich UTK. Przedstawione zostały ważne aspekty rozporządzenia 1371/2007 oraz nowego rozporządzenia 2021/782, w tym najważniejsze zmiany, jakie zostaną w jego ramach wprowadzone, tj. np. skrócenie okresu, w którym powinno nastąpić zgłoszenie potrzeby asysty dla osoby z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej możliwości poruszania się, obowiązek szkolenia dla personelu kolejowego w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnościami czy nowe obowiązki w zakresie wspólnego biletu.

O wdrażaniu interoperacyjności względem przepisów prawa budowlanego mówiła Joanna Krysztofiak, zastępca dyrektora Departamentu Techniki i Wyrobów UTK. Przedstawione zostały m.in. kwestie wyrobów budowlanych względem wyrobów kolejowych oraz wyzwania, z którymi wykonawcy muszą się zmierzyć w trakcie realizacji inwestycji kolejowych. Wskazano również aspekty systemu wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i kolejowych, w tym system ocen zgodności. Ważną częścią prezentacji były wymagania prawa budowlanego wobec TSI, a także uwarunkowania wprowadzania do obrotu podkładów kolejowych czy innych elementów nawierzchni.

W trakcie tegorocznej konferencji poruszono również temat, zwolnień infrastruktury kolejowej z podatku od nieruchomości, a także zaprezentowano raport Fundacji ProKolej „Jak rozwinąć konkurencję na torach? – regulacje w zakresie liberalizacji rynku kolejowego”.

W debacie na zakończenie konferencji dyskutowano o zagospodarowaniu przestrzennym i inwestycjach liniowych. Panelistami byli: dr hab. Stefan Akira Jarecki z Rady Naukowej Fundacji ProKolej, dr Maciej Kiełbowski, adwokat oraz przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego: radca prawny Marcin Trela, Wiceprezes UTK oraz dr Jan Siudecki, dyrektor Departamentu Techniki i Wyrobów UTK. Całość moderował dr Michał Zięba – radca prawny. Eksperci wypowiadający się podczas panelu wskazali, że przerwane łańcuchy dostaw, wojna na Ukrainie, pandemia koronawirusa, a także narastająca inflacja miały wpływ na branżę kolejową. Paneliści podkreślali, że konieczne są zmiany w prawnych aspektach funkcjonowania rynku kolejowego.