Hybryda z superkondensatorem pojedzie na Innotrans 2022

Hybryda z superkondensatorem pojedzie na Innotrans 2022

Dwunapędowy spalinowo-elektryczny EN63H-008 odjechał dziś z toru doświadczalnego w Żmigrodzie. Następnym przestankiem hybrydowego Impulsa będzie laboratorium Instytutu Kolejnictwa w Warszawie.

Realizując politykę ochrony środowiska od roku 2020 Województwo Zachodniopomorskie zakupiło osiem hybrydowych zespołów trakcyjnych, a do końca roku zostaną odebrane od producenta kolejne cztery. Pojazd EN63H-008 został włączony do eksploatacji 13 czerwca 2022 r.

Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego poinformowało „Kolejowy Portal”, że w lipcu producent pojazdu wystąpił z prośbą o wyrażenie zgody na czasowe,  do 30 września 2022 r. przekazanie pojazdu w dyspozycję Newagu na testową zabudowę na pojeździe EN63H-008 dodatkowego wyposażenia tzw. superkondensatora.

– Jest to urządzenie pozwalające na odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdu, jej czasowe zmagazynowanie oraz późniejsze wykorzystanie podczas rozruchu pojazdu. W praktyce pozwoli to na istotne obniżenie obciążenia silnika spalinowego podczas ruszania z miejsca, co wymiernie przełoży się na obniżenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji spalin w najważniejszych dla pasażerów miejscach czyli na stacjach i przystankach – tłumaczy biuro prasowe województwa.

Jak dodają przedstawiciele samorządu, wszelkie prace związane z przystosowaniem pojazdu odbędą się bez kosztów po stronie  województwa. Po stronie producenta pojazdu znajdą się w szczególności koszty zakupu i zabudowy superkondensatora, przeprowadzenie niezbędnych testów i analiz, aktualizacja całości dokumentacji technicznej oraz wprowadzenie wariantu typu pojazdu do zezwolenia.

Co ważne, Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wyraził zgodę na zaprezentowanie pojazdu z zabudowanym superkondensatorem podczas tegorocznych targów Innotrans w Berlinie odbywających się w dniach 20-23 września 2022 r.