Gorzowscy radni oczekują elektryfikacji linii nr 203

Gorzowscy radni oczekują elektryfikacji linii nr 203

Podczas sesji rady miasta Gorzowa Wlkp. miejscy radni przyjęli stanowisko ws. kluczowych inwestycji kolejowych na terenie województwa lubuskiego. Popierają m.in. elektryfikację linii nr 203.

W stanowisku z 31 stycznia 2024 r. czytamy: „Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego zwraca się do Premiera Rządu RP z apelem o podjęcie decyzji dotyczących rozpoczęcia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej w północnej części województwa lubuskiego. Obecne problemy komunikacyjne na kolei w północnej części województwa lubuskiego znacząco utrudniają codzienne funkcjonowanie Lubuszan. Brak połączeń i duże opóźnienia pociągów, ich awarie uniemożliwiają dotarcie na czas do pracy i szkół”.

Najważniejsze zadania do realizacji wymienione w stanowisku radnych to:

  • modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą-Gorzów Wlkp.-Krzyż,
  • elektryfikacja linii komunikacyjnej składającej się z linii kolejowych nr 367, 363, 368 i 415 z Gorzowa Wlkp. Strefa Ekonomiczna do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód, które zostały ujęte w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Gorzowscy radni dodali również, że elektryfikacja umożliwi uruchomienie szybkich połączeń regionalnych i międzymiastowych oraz kursów transgranicznych do Berlina.

Pełna treść stanowiska:

Stanowisko Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego

z dnia 31 stycznia 2024 r.

w sprawie podjęcia przez Rząd RP działań zmierzających do elektryfikacji linii kolejowych

Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego zwraca się do Premiera Rządu RP z apelem o podjęcie decyzji dotyczących rozpoczęcia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej w północnej części województwa lubuskiego.

Obecne problemy komunikacyjne na kolei w północnej części województwa lubuskiego znacząco utrudniają codzienne funkcjonowanie Lubuszan. Brak połączeń i duże opóźnienia pociągów, ich awarie uniemożliwiają dotarcie na czas do pracy i szkół. 

Dlatego za kluczowe wyzwania uważamy:

  • modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 203 na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Gorzów Wlkp. – Krzyż,
  • elektryfikację linii komunikacyjnej, składającej się z linii kolejowych nr 367, 363, 368 i 415 z Gorzowa Wlkp. Strefa Ekonomiczna do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód, które zostały ujęte w programie Uzupełnienia Lokalnej Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Elektryfikacja wspomnianych tras pozwoli na zaplanowanie i uruchomienie miksu szybkich połączeń w standardzie InterCity oraz regionalnych i aglomeracyjnych. Tylko wysokiej jakości infrastruktura przyczyni się  do poprawy spójności komunikacyjnej naszego regionu oraz zapobiegnie wykluczeniu transportowemu miast i gmin z północnej części województwa lubuskiego. Pozwoli także na uruchomienie transgranicznego połączenia kolejowego do Berlina, zwiększając tym samym oddziaływanie pasażerskie i towarowe w ciągu korytarza transporotowego linii kolejowej nr 003 Poznań – Kunowice (granica państwa), borykającej się obecnie z przepustowością. Ponadto zapewnienie odpowiedniego dostępu do kolei pasażerskiej i towarowej wpływa na rozwój całego regionu, ale także bezpieczeństwa Państwa poprzez usprawnienie transportu wojskowego.

Transport kolejowy to najbardziej bezpieczny i ekologiczny środek komunikacyjny, który cieszy się dużą popularnością wśród społeczeństwa. Dzięki wskazanym inwestycjom nasi mieszkańcy i nasz region zyskają szansę dalszego rozwoju.