Alstom zakończył proces homologacyjny składu ED250 na terenie Czech i Niemiec. Jednostki należące do PKP Intercity otrzymały dopuszczenie do kursowania po torach naszego południowego jak i zachodniego sąsiada.
Jednostka ED250 na ternie Czech otrzymała homologację 9 listopada 2022 r. Na czeskiej sieci kolejowej pojazdy będą poruszać się z prędkością do 160 km/h zasilane 25kV AC 50Hz oraz 3kV. Jeśli chodzi o sieć niemiecką, pojazd ED250 otrzymał homologację na jazdę prędkości do 250 km/h z wykorzystaniem zasilania 15 kV AC 16,7 Hz.
Przyznanie homologacji na terenie Czech i Niemiec potwierdziła nam Iwona Burzyńska, Dyrektor komunikacji Alstomu.
Producent cały czas jest w trakcie procesu przyznania homologacji na terenie Austrii.
Przypomnijmy, że pierwotnie ED250 miały uzyskać możliwość samodzielnego wjechania Austrii, Niemiec i Czech na wiosnę 2020 roku.
Dodajmy, że przewoźnik będzie mógł wykorzystywać składy ED250, na trasach zagranicznych bez zgody CUPT dopiero od sierpnia 2025 roku. Wtedy to kończy się umowa o dofinansowanie zakupu pojazdów ze środków unijnych, która określała na jakich trasach będą jeździły jednostki. Kilka lat temu CUPT wyraził zgodę na dojazd Pendolino np. do Kołobrzegu.
Opóźnienie w procesie wynikało z sytuacji pandemicznej, wprowadzenia czwartego pakietu kolejowego, a także wypadku podczas testów.
PKP Intercity umowę na dostawę składów Pendolino podpisało w maju 2011 r. Wartość kontraktu wyniosła 665 mln euro. Obejmował on dostawę 20 pociągów mogących rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.