PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają ocenę 47 dokumentów z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi o szacowanej wartości około 18 mld zł. Celem Programu jest wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.
Wnioskodawcy do 24 listopada br. złożyli do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dokumenty z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym. Dokumenty dotyczą 47 projektów o szacowanej wartości około 18 mld zł, które obejmują łącznie długość około 1500 km linii.
24 miasta wskazane w studiach, nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych. Dokumenty wnioskodawców obejmują łącznie 42 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, których dostęp do kolei byłby lepszy lub możliwy.
W puli 47 projektów jest 39 liniowych, w tym 13 o łącznej długość ok. 450 km dotyczących odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii. 9 projektów dotyczy budowy nowych linii o łącznej długości około 300 km. Rewitalizacji linii dotyczy 7 projektów o łącznej długość około 710 km. Jest 8 projektów punktowych związanych z budową nowych przystanków.
– Gratuluję wnioskodawcom, których projekty przeszły do kolejnego etapu Kolej Plus. Z zadowoleniem przyjmujemy tak duże zainteresowanie samorządów Programem. To pokazuje, że kolej jest ważnym elementem w rozwoju regionów. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Na takie działania z Programu Kolej Plus polski rząd przeznaczy 5,6 mld zł – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Zaangażowanie samorządów pokazuje jak ważny społecznie jest Program Kolej Plus. Do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wpłynęło 47 wniosków. Łącznie obejmują one około 1500 km torów i wskazują na potrzebę zapewnienia dostępu do kolei w 24 miastach powyżej 10 tys. mieszkańców, gdzie pociągów pasażerskich nie ma. Kolej jest ważnym środkiem transportu i realizujemy zadania, które poprawiają dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy w województwach: śląskim (15), wielkopolskim (5), małopolskim (5) i lubelskim (5). Po 4 projekty złożono w woj. mazowieckim i dolnośląskim. Po 2 projekty w woj. lubuskim i łódzkim oraz po 1 projekcie w województwach: opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.
Opracowane wstępne studia planistyczno – prognostyczne określają niezbędny zakres prac. Wnioskodawcy mieli zawrzeć również opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotny jest dokument, potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a także deklaracje właściwego organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu minimum 4 par pociągów przez 5 lat.
Etap wielokryterialnej oceny
W kolejnym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie. Na analizę wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają 3 miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie – po akceptacji przez Ministra Infrastruktury, kwalifikacja do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Więcej o Programie Kolej Plus plk-sa.pl/program-kolej-plus/.
Lp. | woj. | Wnioskodawca | Nazwa projektu |
1 | dolnośląskie | UM Woj. Dolnośląskiego | Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego |
2 | dolnośląskie | UM Woj. Dolnośląskiego | Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem dzięki wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 Wrocław Główny – Kobierzyce |
3 | dolnośląskie | UM Woj. Dolnośląskiego | Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław |
4 | dolnośląskie | UM Woj. Dolnośląskiego | Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. |
5 | lubelskie | UM Woj. Lubelskiego | Budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Kraśnik |
6 | lubelskie | UM Woj. Lubelskiego | Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada |
7 | lubelskie | UM Woj. Lubelskiego | Rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa |
8 | lubelskie | UM Woj. Lubelskiego | Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin |
9 | lubelskie | UM Woj. Lubelskiego | Utworzenie połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/LW Bogdanka |
10 | lubuskie | UM Woj. Lubuskiego | Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód |
11 | lubuskie | UM Woj. Lubuskiego | Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków |
12 | łódzkie | UM Woj. Łódzkiego | Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) |
13 | łódzkie | UM Woj. Łódzkiego | Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa |
14 | małopolskie | UM Woj. Małopolskiego | Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odc. Gorlice – Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy ww. liniami |
15 | małopolskie | UM Woj. Małopolskiego | Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice |
16 | małopolskie | UM Woj. Małopolskiego | Budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice |
17 | małopolskie | UM Woj. Małopolskiego | Budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz |
18 | małopolskie | UM Woj. Małopolskiego | Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odc. Sucha Beskidzka – Żywiec celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec |
19 | mazowieckie | Miasto i Gmina SEROCK | Budowa linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” |
20 | mazowieckie | Gmina Kozienice | Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego |
21 | mazowieckie | UM Woj. Mazowieckiego | Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia |
22 | mazowieckie | UM Woj. Mazowieckiego | Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce |
23 | opolskie | UM Woj. Opolskiego | Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz-Racławice Śląskie |
24 | podkarpackie | UM Woj. Podkarpackiego | Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii L-91 w miejscowości Zawada koło Dębicy |
25 | podlaskie | UM Woj. Podlaskiego | Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy |
26 | śląskie | Miasto Bielsko – Biała | Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków) |
27 | śląskie | Gmina Miejska GLIWICE | Budowa nowego przystanku osobowego Gliwice ul. Bema na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice-Gliwice |
28 | śląskie | Gmina Miejska Świętochłowice | Budowa nowego przystanku osobowego Świętochłowice Mijanka na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
29 | śląskie | Gmina Miejska Pyskowice | Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto |
30 | śląskie | Miasto Katowice | Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142 |
31 | śląskie | Gmina Miejska Bytom | Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska |
32 | śląskie | Gmina Miejska Bytom | Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Os. Arki Bożka na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry |
33 | śląskie | Gmina Miejska Bytom | Budowa nowego przystanku osobowego Bytom Rozbark na linii kolejowej nr 131, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na trasie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry |
34 | śląskie | Gmina Miasta Tychy | Modernizacja infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto na linii kolejowej nr 179, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego relacji Katowice – Tychy Lodowisko |
35 | śląskie | UM Woj. Śląskiego | Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami |
36 | śląskie | Gmina Miejska Ruda Śląska | Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald |
37 | śląskie | Gmina Miejska Dąbrowa Górnicza | Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg |
38 | śląskie | Gmina Miejska ZABRZE | Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze Zaborze Północ na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
39 | śląskie | Gmina Miejska ZABRZE | Budowa nowego przystanku osobowego Zabrze ul. Armii Krajowej na linii kolejowej nr 137, jako poprawa dostępności do połączenia aglomeracyjnego na głównej trasie średnicowej Katowice – Gliwice |
40 | śląskie | Gmina Miejska Mikołów | Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych |
41 | świętokrzyskie | UM Woj. Świętokrzyskiego | Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna |
42 | warmińsko-mazurskie | UM Woj. WarmińskoMazurskiego | Modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz |
43 | wielkopolskie | UM Woj. Wielkopolskiego | Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin |
44 | wielkopolskie | UM Woj. Wielkopolskiego | Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń |
45 | wielkopolskie | UM Woj. Wielkopolskiego | Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo |
46 | wielkopolskie | UM Woj. Wielkopolskiego | Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły |
47 | wielkopolskie | UM Woj. Wielkopolskiego | Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec |