Do 2025 r. większość floty PKP Energetyka będzie spełniać najnowocześniejsze standardy

Do 2025 r. większość floty PKP Energetyka będzie spełniać najnowocześniejsze standardy

Prowadzona od 2018 roku gruntowna modernizacja floty pociągów sieciowych PKP Energetyka jest w 1/3 realizacji. Dzięki programowi do 2025 r. 80% floty będzie spełniać najnowocześniejsze standardy, a jej wartość przekroczy pół miliarda złotych.

Kompleksowa modernizacja 

Program modernizacji pociągów sieciowych został wdrożony, aby jeszcze skuteczniej prowadzić działania w obszarze utrzymania sieci trakcyjnej dla Klientów spółki, w tym przede wszystkim zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Zmodernizowane maszyny są bardziej funkcjonalne, bezpieczniejsze oraz pozwalają znacząco podnieść komfort codziennej pracy obsługujących je brygad w całej Polsce.  

– Konsekwentnie realizujemy inwestycje w nasz tabor. Już za kilka lat będziemy mieli jedną z największych i najnowocześniejszych flot pociągów sieciowych w Europie. Efekt to wzrost bezpieczeństwa, efektywności i komfortu pracy naszych pracowników. Modernizując pociągi sieciowe jeszcze lepiej przygotowujemy się na wyzwania związane z rozwojem kolei – zarówno inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jak i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Warto podkreślić, że program to także ochrona środowiska – mniejszy ślad węglowy zarówno ze względu na sam proces modernizacji już istniejącej floty, jak również jej codziennej  eksploatacji –  podsumował Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka.

Program modernizacji floty pociągów sieciowych wpisuje się we wdrażaną przez PKP Energetyka strategię odpowiedzialnego biznesu, w zakresie dbałości o środowisko. Modernizacja jednego pociągu oszczędza średnio 50 ton odpadów i pozwala uniknąć emisji 200 ton CO2 koniecznych do wytworzenia nowego pociągu. Ponadto, w ramach projektu wydłużany jest cykl życia maszyn, co pozwala użyć ponowie ponad 2 tys. ton metali i innych elementów.

Nowy standard pojazdów

Każdy modernizowany pociąg jest rozkładany na ok. 10 000 części, z których każda jest przeglądana i odnawiana bądź wymieniania. Najważniejsze zmiany to:

  • przeniesienie napędu z mechanicznego na hydrostatyczny, który daje większą amortyzację i płynność prowadzenia pojazdu,
  • instalowanie urządzeń nowej generacji, w tym: elektryki, automatyki i układów hydraulicznych. Wymianie podlega 100% instalacji,
  • rozbudowanie systemów: diagnostycznego i monitoringu,
  • odnowienie  kabiny, pomostów, wózków, żurawi i korektorów. W tym procesie wymieniane są ich elementy składowe w celu unowocześnienia i standaryzacji wyposażenia,
  • podniesienie komfortu pracy poprzez oświetlenia LED oraz klimatyzację,
  • na wybranych pociągach, m.in. w Łodzi i Zduńskiej Woli, testowane są nowatorskie rozwiązania predykcyjne,  które w czasie rzeczywistym monitorują prawdopodobieństwo usterki układów pociągu oraz dokonują systematycznego pomiaru sieci.

Modernizacja to również standaryzacja. W jej efekcie spółka ogranicza magazynowanie części, zapewnia  szybszy i sprawniejszy serwis, co w efekcie podnosi jakość świadczonych usług trakcyjnych.

Podczas modernizacji wykorzystywana jest wiedza i doświadczenie pracowników oraz potencjał kolejowo-budowlany Grupy Kapitałowej PKP Energetyka. Naprawy odbywają się w halach zakładów w Strzemieszycach i Słotwinach. Metamorfoza jednej maszyny to kilka miesięcy pracy blisko 100-osobowego zespołu, koordynowanego przez 30 inżynierów i monterów spółki. Dzięki realizacji programu wartość floty pociągów sieciowych PKP Energetyka wzrośnie do ponad 0,5 miliarda złotych.