Dlaczego KM nie uruchomią połączeń nad morze z Radomia?

Dlaczego KM nie uruchomią połączeń nad morze z Radomia?

Pod koniec kwietnia 2023 r. Koleje Mazowieckie złożyły do Urzędu Transportu Kolejowego wniosek w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie krajowej Warszawa Zach. – Gdynia Gł. – Warszawa Zach. Zapytaliśmy spółkę czy rozważała, aby nowy wniosek rozszerzyć na trasę z Radomia.

Zgodnie ze złożonym wnioskiem Koleje Mazowieckie chcą uruchamiać swoje wakacyjne połączenie do Gdyni przynajmniej do 1 września 2029 r. w soboty, niedziele oraz dni świąteczne.

Dlaczego jednak przewoźnik nie zdecydował się na wydłużenie relacji do/z Radomia, kiedy nadarzyła się taka okazja podczas składania nowego wniosku?

Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich przypomniała że pociągi „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS” to połączenia komercyjne, czyli takie, które nie są objęte umową w zakresie uruchamiania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze województwa mazowieckiego, zawartej z Samorządem Województwa Mazowieckiego. Z tego tytułu nie są także objęte rekompensatą.

W praktyce oznacza to, że koszty uruchomienia takich pociągów muszą pokryć wyłącznie przychody z biletów. A wydłużenie relacji przynajmniej jednego z nich do stacji Radom wiązałoby się z ogromnymi kosztami, m.in uruchomienia dodatkowych połączeń relacji Warszawa – Radom czy zatrudnienia dodatkowej kadry do  obsługi takiego pociągu – tłumaczy Nowakowska.

Nasza rozmówczyni dodała, że wydłużenie relacji komercyjnego połączenia „Słoneczny” lub „Słoneczny – BIS” ze stacji Radom Główny związane byłoby też z dodatkowymi kosztami i koniecznością zabrania taboru piętrowego z innych linii.

Zaznaczyła, że stacją serwisującą pociągów „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS” jest Sekcja Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów, więc uruchomienie takiego pociągu ze stacji Radom byłoby trudne pod względem logistycznym.

Mam jednak nadzieję, że wraz z zapowiadanym na przyszły rok końcem remontu stacji Warszawa Zachodnia, podróżni  z Radomia będą mieli zapewnioną dogodną przesiadkę na pociąg „Słoneczny” – podkreśliła Donata Nowakowska.

Według zaproponowanego przez Koleje Mazowieckie rozkładu jazdy, pociąg „Słoneczny – BIS” odjeżdżałby ze stacji Warszawa Zachodnia o godz. 9:50 aby do Gdyni dojechać o 13:35. W podróż powrotną do stolicy skład wyruszałby o 13:35, aby do stacji końcowej dojechać o 20:11.

Przypomnijmy, że od niedzieli, 11 czerwca 2023 r. na zmodernizowanej linii kolejowej Warszawa Okęcie – Radom Główny (lk8), podniesiona została prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h. Najszybszy pociąg z Radomia do Warszawy Zachodniej przejeżdża dystans prawie 100 km w 54 minuty.