Diagnostyka linii kolejowych w czasie epidemii

Diagnostyka linii kolejowych w czasie epidemii

Epidemia koronawirusa nie wstrzymała pracy załóg pojazdów pomiarowych sprawdzających tory. Urządzenia pokładowe wyposażone w czujniki, lasery i kamery skontrolowały już w tym roku blisko 13 500 km torów. Bezdotykowe pomiary z prędkością nawet 120 km/h wykonuje najnowszy pojazd diagnostyczny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Żółte pociągi pomiarowe najczęściej można zobaczyć na najważniejszych liniach. Wyniki pomiarów pozwalają specjalistom z Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ocenić stan tras, zaplanować jeśli jest potrzeba prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa, ustalone parametry linii. Systemowa diagnostyka przekłada się na planowe przejazdy pociągów i komfort podróży oraz pozwala obniżyć koszt utrzymania linii. Pojazdy, bez wpływu na rozkład jazdy, sprawdzały już m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy Warszawa – Kunowice, Poznań – Kluczbork, Opole – Wrocław – Legnica, Kraków – Rzeszów – Medyka, Koluszki – Łódź Widzew czy Poznań – Korsze. W maju pracowały np. na trasach Gdańsk Główny – Stargard oraz Szczecin – Świnoujście.

– Stan linii kolejowych kontrolujemy bez przerwy, ale z zachowaniem wymaganych zasad bezpieczeństwa sanitarnego. Ponad połowę pracy wykonuje specjalistyczny pojazd, który zakupiliśmy w ubiegłym roku. To mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem i systemem monitoringu wizyjnego. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość kolejowej infrastruktury. Dla pasażerów oznacza to ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Od stycznia do maja pojazdy pomiarowe sprawdziły stan 13 500 km toru. Ponad połowę diagnostyki wykonał najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny, który pracuje w PLK od 2019 r. Załoga za pomocą bezdotykowych technologii pomiarowych, m.in. laserów i czujników wykonała pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzone zostały podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu, gwarantujące zatrzymanie składów, np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd w czasie pomiaru wykorzystuje systemy optyczne – lasery oraz kamery, dzięki czemu nie zakłóca pracy urządzeń przytorowych i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h, co usprawnia prowadzenie badań.

W tym roku PLK za pomocą pojazdów pomiarowych sprawdzą ok. 50 000 km toru. Dane, uzyskane na modernizowanych trasach, stanowią również podstawę do oceny jakości prac inwestycyjnych.

Pomiary torów przy użyciu pojazdów są wykonywane w zależności od potrzeb nawet cztery razy w ciągu roku, w zależności od prędkości rozkładowej obowiązującej na badanej linii. Częstotliwość badań defektoskopowych szyn jest ustalana zależnie od maksymalnej prędkości lub obciążenia linii do czterech razy w roku.