Definicja doby pracowniczej w ustawie o czasie pracy maszynistów?

Definicja doby pracowniczej w ustawie o czasie pracy maszynistów?

Federacja Związku Zawodowych Maszynistów Kolejowych przedstawiła swoje stanowisko do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów. Proponuje wprowadzenie definicji, które pozwoliłyby  na prawidłowe rozliczenia czas pracy.

W celu uniknięcia obszarów budzących wątpliwości interpretacyjne oraz w celu prawidłowego rozliczenia czasu pracy maszynistów Federacja proponuje wprowadzenie do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów definicji doby pracowniczej a także tygodnia.

Propozycje będą zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy, a także z art .31 Karty praw podstawowych UE w zakresie prawa pracownika do odpoczynku – uzasadnia organizacja.

Federacja Związku Zawodowych Maszynistów Kolejowych konsekwentnie proponuje wprowadzenie definicji dnia wolnego od pracy za pracę w niedzielę, święto oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy oraz ustalenie dodatku jeżeli nie jest możliwe jej wykorzystanie

Ustawa o czasie pracy maszynistów powinna zawierać określenie pracy w nocy oraz jej ograniczenie natomiast limit godzin nadliczbowych powinien wynosić 150 godzin bez możliwości jego zwiększenia – uważa organizacja

W ocenie FZZMK proponowana w projekcie zwłoka wprowadzenia rozdziału dotyczącego zasad prowadzenia przez Prezesa UTK ewidencji czasu maszynisty jest zbyt odległa i nie licuje z jednym z celów ustawy jakim jest eliminowanie zagrożeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego wynikających z nieprzestrzegania standardów prawa pracy w zakresie czasu pracy maszynistów.