DB Cargo Polska współtwórcą innowacyjnej formuły dla kolejowego transportu towarowego

DB Cargo Polska współtwórcą innowacyjnej formuły dla kolejowego transportu towarowego

DB Cargo Polska w kooperacji z DB Cargo AG, w rybnickim zakładzie taboru kolejowego, wyprodukowała prototyp innowacyjnego wagonu towarowego, z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. To unikalna konstrukcja i jedyny tego rodzaju, najnowocześniejszy wagon w Europie.

Projekt m2 realizowany jest w ramach współpracy grupy DB Cargo AG, największego towarowego przewoźnika kolejowego w Europie, z firmą VTG, największym w Europie właścicielem floty taboru kolejowego na wynajem. Celem projektu jest opracowanie i komercyjne wdrożenie nowych rodzajów wagonów towarowych, których konstrukcja pozwala, w prosty i ekonomiczny sposób, dostosować tabor do różnych rodzajów ładunków, a tym samym do indywidualnych potrzeb klienta. 

Wyprodukowane w rybnickim warsztacie DB Cargo Polska wagony łączą w sobie wielofunkcyjność i modułowość. Konstrukcja wagonu może być dostosowywana do aktualnych wymagań – długość ramy oraz rodzaj zabudowy mogą być każdorazowo dobierane indywidualnie, zgodnie z wymaganiami klienta. Zapewnia to nadawcom ładunków dostosowane do ich potrzeb rozwiązania transportowe, a przewoźnikom możliwość szybkiej reakcji na pojawiające się oczekiwania klientów. 

– Cieszę się, że DB Cargo Polska ma tak znaczny wkład w kolejny innowacyjny projekt realizowany przez grupę DB Cargo. Od wielu lat staramy się wdrażać innowacje i kreować trendy na europejskim rynku kolejowym. Stale rozwijamy naszą największą w Europie sieć do transportu pojedynczych wagonów i grup wagonowych, wyposażamy nasze wagony w sensorykę i telematykę umożliwiającą śledzenie przebiegu wagonu, ocenę stanu ładunku, a nawet wilgotności powietrza w wagonach, pracujemy nad digitalizacją i automatyzacją naszych procesów produkcyjnych – mówi Marek Staszek, Prezes Zarządu DB Cargo Polska. Projekt m2 jest kolejnym naturalnym krokiem w unowocześnianiu naszych usług. Dzięki innowacyjnym wagonom będziemy w stanie zaoferować naszym klientom elastyczne usługi oraz wzmocnimy naszą pozycję konkurencyjną – dodaje Staszek.

Wagony m2 cechuje bardzo wysoka jakość wykonania. Prototypy w całości spawane były ręcznie, metodą łukową w osłonie gazów aktywnych. Do tego celu zastosowano nowatorską technologię spawalniczą umożliwiającą wykonanie złączy o grubości przekraczającej 24mm. Opracowano cztery nowe technologie spawalnicze, pozwalające na spawanie stali o podwyższonej granicy plastyczności. Do projektu wyselekcjonowano wąską grupę spawaczy, o najwyższych umiejętnościach potwierdzonych próbą roboczą złącza. Cięcie i prefabrykacja elementów składowych konstrukcji wykonywane były przy pomocy wiązki lasera, metodą cięcia plazmowego oraz cięcia wodnego.

– Nie przez przypadek nasz rybnicki zakład taboru kolejowego został wybrany na wykonawcę wagonów m2. Doskonałe zaplecze techniczne, dobra lokalizacja oraz wysokie kompetencje i umiejętności, potwierdzone wieloletnim doświadczeniem w zakresie modernizacji i remontów wagonów z Niemiec, czy realizacją nietypowych projektów jak modernizacja wagonów platform serii Snps 468, zbudowały zaufanie, co do terminowości i wysokiej jakości wykonania – mówi Robert Nowakowski, Członek Zarządu ds. Produkcji DB Cargo Polska – Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim koleżankom i kolegom, którzy byli zaangażowaniu w ten projekt. Cieszę się, że po raz kolejny, potwierdziliśmy nasz wysoki stopień profesjonalizmu. – dodaje Nowakowski.

Po udanej budowie wagony prototypowe poddawane są licznym testom w terenie. Aktualnie testy hamulców pod różnymi obciążeniami zostały pomyślnie zakończone. Wykonano z sukcesem również pierwsze testy dynamiczne. Następnym krokiem są testy hałasu i testy obciążenia statycznego.

m2 fakty i liczby:

  • 450m spoiny na jeden wagon
  • 1 tona spoin łącznie
  • 100 stron planów spawania
  • 90% spoin czołowych
  • 5 nowych technologii spawalniczych
  • 100 prób roboczych AP
  • 17 specjalistycznych przyrządów do składania konstrukcji
  • 5 miesięcy bezwypadkowej pracy
  • 100% powierzchniowo / 50% objętościowo zbadanych spoin