DB Cargo chce transportować wodór koleją

DB Cargo chce transportować wodór koleją

DB Cargo opracowuje ekonomiczne rozwiązanie transportowe dla dużych ilości wodoru. Koncepcja ta stanowi wydajną alternatywę dla rurociągów.

Niemiecki rząd szacuje zapotrzebowanie na wodór na około 100 terawatogodzin rocznie do 2030 roku. Dla porównania, całkowite zużycie energii elektrycznej w Niemczech wynosiło ostatnio około 580 terawatogodzin rocznie.

– Wodór będzie odgrywał ważną rolę w przyszłym miksie energetycznym. Obecnie istnieje wiele nowych inicjatyw dotyczących tego, w jaki sposób zielony wodór dociera do Niemiec drogą morską – mówi dr Sigrid Nikutta, szefOWA DB Cargo AG i członek zarządu ds. transportu towarowego w DB Group. – Opracowaliśmy rozwiązanie, które łatwo i wydajnie transportuje wodór z portów do konsumentów w głębi lądu, szczególnie do naszych klientów przemysłowych. W ten sposób tworzymy bezpieczny i wydajny łańcuch dostaw dla niemieckiej gospodarki. Niemiecka sieć kolejowa to sieć ekologiczna z ponad 35 000 kilometrów torów. Sam DB Cargo obsługuje ponad 2 100 interfejsów, połączeń z klientami, terminali i portów śródlądowych. Zielony wodór potrzebuje ekologicznej logistyki – i już dziś możemy to zaoferować – kontynuuje Dr Nikutta.

Wodór importowany do Niemiec zwykle nie jest gazowy, ale związany w cieczach. Dzięki temu może być transportowany łatwo i sprawnie statkiem morskim. We współpracy z dostawcami energii DB Cargo opracował koncepcję transportu do odbiorców z dala od portów morskich. Wodór pozostaje w tym ciekłym wiązaniu. Oznacza to, że zwykłe cysterny mogą być używane w kolejowym transporcie towarowym. Są one już dziś szeroko stosowane w przemyśle chemicznym. Tylko tam, gdzie wodór ma być wykorzystany jako źródło energii, ładunek jest „pęknięty” z powrotem w jego składniki, wodór jest oddzielany i wykorzystywany jako nośnik energii.

DB Cargo uczestniczy w szerokiej gamie rozwiązań dla logistyki wodorowej. Największa europejska kolej towarowa jest również współudziałowcem „Reallabor Burghausen ChemDelta Bavaria” – stowarzyszenia non-profit w bawarskim trójkącie chemicznym. Technologia wodorowa przyszłości jest testowana tutaj w trudnym codziennym życiu przemysłowym.

DB Cargo zajmuje się również rozwojem innowacyjnych zbiorników na wodór oraz testowaniem logistyki czystego wodoru. Takie rozwiązanie ma sens, jeśli chodzi o dystrybucję czystego wodoru na małą skalę do zdecentralizowanych klientów i użytkowników – na przykład stacji tankowania wodoru. W szczególności DB Cargo organizuje również dostawy pociągów wodorowych DB Regio, które są obecnie testowane w praktyce na różnych liniach.