Czechy: w 2021 roku ponad 100 dworców zostanie wyremontowanych

Czechy: w 2021 roku ponad 100 dworców zostanie wyremontowanych

Správa železnic, przedsiębiorstwo odpowiadające za zarządzanie państwową siecią kolejową w Czechach chce w tym roku przebudować łącznie 114 budynków. Wartość prac to około 1,75 miliarda koron.

Z tej liczby 54 inwestycji ruszy w tym roku, kolejnych 60 obiektów to prace rozpoczęte w 2020 roku, które w zdecydowanej większości zostanie ukończonych w tym roku.

– Rok 2021 będzie ważnym kamieniem milowym, na przykład dla głównego dworca kolejowego w Pradze, gdzie dwa duże projekty będą płynnie następować po sobie. Wiosną zakończymy przebudowę elewacji budynku Fanta i jednocześnie rozpoczniemy generalną rewitalizację wnętrza tego zabytkowego budynku – mówi Jiří Svoboda, dyrektor generalny zarządu kolei.

W południowych Czechach zarządca infrastruktury skoncentruje się na czternastu obiektach. Rozpocznie się poważna przebudowa budynków stacji w Taborze, Písku lub Veselí nad Lužnicí. Następnie planowane są naprawy w miejscowościach Čejetice, Jarošov nad Nežárkou, Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Prachatice, Balkov Lhota i Vimperk. Kontynuowana będzie również odbudowa zabytkowego budynku dworca kolejowego w Czeskich Budziejowicach oraz remonty w Dačicach, Milevsku i Protivinie.

W sąsiednim regionie pilzneńskim planowana przebudowa wymienionego dworca kolejowego przy głównym dworcu kolejowej metropolii rozpocznie się wiosną i powinna zakończyć się za dwa i pół roku. Istotne zmiany czekają także na budynki na stacjach Plzeň-Jižní předměstí, Planá u Mariánskéch Lázně i Tachov. Prace zostaną przeprowadzone również na budynkach w miejscowościach Kdyně, Mladotice, Přeštice, Blovice, Horažďovice, Horšovské Týn, Kolinec, Nýrsko, Pačejov i Sušice.

W regionie karlowarskim zostaną wkrótce wyremontowane budynki stacyjne w Ostrovie nad Ohří i Stará Rola. Na północy Czech rozpocznie się 12 prac budowlanych. Będzie to całkowita przebudowa Mostu, remont w Rybniště, Žatcu i Blatnie koło Jesenic. Projekty budowlane na budynkach stacji Hoštka, Chřibská, Litoměřice město, Litvínov, Louny, Podbořany, Úpořiny i Varnsdorf powinny zostać zakończone.

W sąsiednim kraju libereckim zostaną przeprowadzone naprawy, na przykład w Mníšku koło Liberca, nowy wygląd otrzyma również budynek w Hrabačovie. W regionie Hradec Králové prace obejmą Hradec Králové, Hronov, Malé Svatoňovice, Potštejn i budynek stacji kolejowej Trutnov střed.

Do przebudowy zabytkowego budynku, która zapoczątkowała rozpoczętą w ubiegłym roku modernizację głównego dworca kolejowego w Pardubicach, przedsiębiorstwo wraca w tym roku. Ze względu na swoją wielkość praca zostanie podzielona na dwa etapy. W pierwszej roboty skoncentrują się na części administracyjnej budynku, w drugiej na samej hali odpraw. W regionie pardubickim remontowany jest również budynek stacji w Hlinsku, Holice i Vysoké Mýto .

W Czechach Środkowych przebudowa dworca kolejowego Beroun, który składa się z zespołu trzech połączonych ze sobą budynków, będzie kontynuowana. W samym budynku dworca zmieni się układ lokali, przeniesione zostaną zarówno kasy fiskalne, jak i toalety publiczne. Rozszerzone zostaną usługi dodatkowe dla pasażerów i lokali handlowych. Jego zakończenie planowane jest na sierpień 2022 r. Inne projekty budowlane będą realizowane m.in. w miejscowościach Čerčany, Mnichov Hradiště, Řevničov, Velim, Kropáčov Vrutica i Sázava. W połowie tego roku w miejscowości Křižanov w regionie Vysočina ukończone zostaną gruntownie odnowione budynki stacji. W ramach kompleksowej przebudowy powstaje tu nowa poczekalnia, toalety, parking i przystanek autobusowy. Remontowi zostaną poddane również budynki w miejscowościach Světlá nad Sázavou, Kostelec u Jihlava, Pacov, Sklené nad Oslavou oraz na stacji Počátky-Žirovnice.

Na Morawach i Śląsku rewitalizacja dotyczy 31 budynków

– Najobszerniejszym projektem w tej części kraju jest niewątpliwie przebudowa dworca kolejowego Havířov, którą zakończymy w tym roku. To konstrukcja za ponad 157 milionów koron. Już w ubiegłym roku w ramach pierwszego etapu budowy udało nam się otworzyć nowe przestrzenie odpraw dla pasażerów – opisuje Jiří Svoboda, –  Oprócz Havířova skoncentrujemy się na czternastu innych budynkach w regionie morawsko-śląskim są to Bohumín, Opava West, Valšov, Jindřichov na Śląsku, Dětřichov nad Bystřicí, Kravaře, Děhylov, Kunčice pod Ondřejníkem, Louky nad Olší, Skrochovice, Studénka, Třemešná na Śląsku, Třinov i Ostrava – dodaje Svoboda.

W regionie ołomunieckim rozpoczną się prace przy stacjach kolejowych w miejscowościach Olomouc-Řepčín, Hlubočky-Mariánské údolí, Hanušovice, Moravský Beroun i Ostružná. W regionie zlińskim na inwestycje czekają obiekty na stacjach Holešov, Lhotka nad Bečvou, Tlumačov i Třebětice. Region Południowo-Morawski czeka na siedem projektów budowlanych. Do najważniejszych należy przebudowa budynku stacji w Sokolnicach-Telnicach, Hrušovanach nad Jevišovkou-Šanov i Ivanovice na Hané. Następnie w Vyškov na Morawach, Vracov, Šakvice i Novosedly.

Oprócz prac remontowo-remontowych na budynkach dworców, administracja kolejowa skupi się również na poprawie stanu sanitariatów publicznych na wybranych dworcach. Podniesienie poziomu i jakości eksploatacji dotyczyć będzie nie tylko poprawy ich konstrukcji i stanu technicznego, ale także stopniowego wyposażania toalet w kołowroty i automaty do elektronicznych zamków drzwi, tak aby nie trzeba było czekać na klucz. wydane przez kasjera. W większości miejsc będzie można zapłacić bezgotówkowo.