CZ LOKO wchodzi na kolejne rynki skandynawskie

CZ LOKO wchodzi na kolejne rynki skandynawskie

Szwecja stanie się dwudziestym krajem, w którym lokomotywy czeskiego producenta lokomotyw CZ LOKO będą jeździć po lokalnych liniach kolejowych. Będzie to EffiShunter 1000 w barwach Trainpoint Norway, norweskiej firmy oferującej wynajem i konserwację lokomotyw jako uzupełnienie działalności biznesowej. Zgodnie z umową zawartą w lutym br. lokomotywa powinna zostać ukończona w 2021 r. i przetestowana w fazie prób kontrolnych.

Projekt zakłada uruchomienie próbnej lokomotywy w pierwszej połowie 2022 roku. Proces dopuszczenia powinien zakończyć się do końca tego samego roku. Kolejnym krokiem powinno być zatwierdzenie przez norweskie władze.

– Firma CZ LOKO przekonała nas swoim szerokim portfolio lokomotyw i możliwością modułowych modyfikacji pod konkretne warunki eksploatacji. Lokomotywa będzie wymagała adaptacji do użytku w północnych regionach Skandynawii – wyjaśnia Hans Sørum, dyrektor generalny Trainpoint Norway.


Wiz. CZ LOKO

CZ LOKO zdobył bogate doświadczenie we wdrażaniu lokomotyw w klimacie Arktyki w Finlandii. Lokalny przewoźnik Fenniarail rozmieszcza lokomotywy EffiShunter 1600 na obszarach na północ od koła podbiegunowego, gdzie zimą temperatury zwykle spadają poniżej -40 ° C. Ponadto, do eksploatacji na szwedzkich liniach kolejowych, czteroosiowy EffiShunter 1000, napędzany silnikiem spalinowym CAT C32, będzie wyposażony w krajowy system sterowania pociągiem ATC oraz jednolity europejski system sygnalizacji i sterowania ETCS. Cechy te pozwolą nie tylko na operacje manewrowe, ale także na pełnoprawną usługę liniową.

– Widzimy duży potencjał rynkowy w Szwecji i Norwegii. Z negocjacji z Trainpoint Norway wiemy, że istnieje ponad sto lokomotyw, z których wiele ma kilkadziesiąt lat. Utrzymanie ich w eksploatacji będzie stawało się coraz bardziej wymagające nie tylko ze względu na wiek, ale także brak ETCS. Te lokomotywy będą wymagały wymiany w najbliższych latach – mówi Jan Kutálek, dyrektor handlowy CZ LOKO.

Jednak nie chodzi tylko o ETCS. Skandynawia jest generalnie jednym z pionierów wykorzystania zielonych technologii. Szwecja za kilka lat wprowadzi zakaz sprzedaży samochodów z silnikiem Diesla i można przypuszczać, że taka decyzja w najbliższym czasie dotyczyć będzie kolei.

– Podoba nam się idea zastępczych systemów pakietowych. W przyszłości spodziewamy się wymiany silnika spalinowego na akumulatory. Doceniamy również, że CZ LOKO rozpoczęło prace nad nową generacją zielonych lokomotyw, takich jak HybridShunter 400 i DualShunter 2000  – podsumowuje Hans Sørum z Trainpoint Norway.