CPK z umową na zaprojektowanie dworca kolejowego

CPK z umową na zaprojektowanie dworca kolejowego

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnęła najbardziej wyczekiwany przetarg związany z budową nowego lotniska CPK w Polsce i podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited, którego oferta została uznana za najbardziej korzystną w postępowaniu na wybór Master Architekta (MA).

Do głównych zadań Master Architekta lotniska CPK należy zaprojektowanie budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego. Dodatkowo konsorcjum pod przewodnictwem Foster + Partners będzie uczestniczyć w konsultacjach CPK z kluczowymi interesariuszami i potencjalnymi generalnymi wykonawcami.

PK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich – inaugurację współpracy z Master Architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska. Jestem przekonany, że będzie ono nie tylko świetnie wyglądać, ale także zapewni najwyższą jakość obsługi pasażerskiej, która jest najważniejszym założeniem tego przełomowego projektu – mówi minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mlnzłnetto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku. Oferta Foster + Partners została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego: konsorcjów Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox (KPF).

Zwycięzcę wyłoniliśmy w trybie dialogu konkurencyjnego. Jego częścią były warsztaty projektowe, podczas których kandydaci mogli przedstawić swoją wizję projektu CPK. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się jednak dopiero teraz. Razem ze światowymi architektami opracujemy ostateczny projekt najważniejszego elementu polskiego układu transportowego. To wyjątkowy moment – dodaje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jednym z głównych założeń projektu jest modułowość i przemyślana konstrukcja zapewniająca efektywną rozbudowę portu lotniczego. Dzięki temu będzie możliwe wybudowanie iuruchomione lotniska do 2028 roku oraz przygotowanie go do obsługi nawet 40 mln pasażerów, a następnie bezproblemową rozbudowę tak, aby w 2060 roku osiągnąć docelowy poziom 65 mln pasażerów.

Pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster + Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło. W tej tętniącej życiem przestrzeni ludzie gromadzą się przed podróżą lub oczekują na innych pasażerów. Miejsce to łączy trzy środki transportu węzła: lotniczy, kolejowy i drogowy.

To będzie centralny punkt portu, który stanie się stymulatorem rozwoju zrównoważonych środków transportu, a w przyszłości stanie się hubem nowych technologii. Docelowy projekt zapewni optymalny poziom obsługi pasażerskiej, czyniąc obiekty lotniskowe bardziej dostępnymi. Funkcjonalny i elastyczny układ terminala, a także minimalizacja różnic między poziomami budynku, pozwoli zoptymalizować przesiadki i zapewnić sprawny i płynny przebieg potoków pasażerskich.

Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako Master Architekt i wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego. Wierzymy, że to przedsięwzięcie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja tkanej formy architektonicznej jest świadomie i mocno wyrażona. Może ona kształtować budynek lotniska i prowadzić pasażerów przez jego wnętrza, służąc jednocześnie jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i siły jej zjednoczonego narodu – mówi Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.

Projekt architektoniczny będzie musiał stawić czoła wyzwaniom związanym z czasem, kosztami i jakością. Potencjał modularyzacji i prefabrykacji będzie zmaksymalizowany, co pozwoli na dostosowanie węzła transportowego do stale zmieniających się potrzeb i otoczenia inwestycji. W ten sposób powstanie elastyczny i przyszłościowy system, który przetrwa próbę czasu.