Coradia iLint już w Żmigrodzie

Coradia iLint już w Żmigrodzie

Od sobotniego wieczora na terenie toru doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa przebywa wodorowy pociąg iLint wyprodukowany przez Alstom. Oficjalna premiera pojazdu w Polsce  odbędzie się we wtorek 22 czerwca 2021 r.

Światowa premiera składu iLint miała miejsce na targach InnoTrans 2016 w Berlinie a już dwa lata później, w 2018 roku, iLint wszedł do służby komercyjnej w Niemczech. Alstom sprzedał już u naszego zachodniego sąsiada ponad 40 pociągów napędzanych wodorem. Technologią zainteresowane są także inne kraje.

W marcu 2020 r. Alstom przeprowadził dziesięć dni testów pociągu wodorowych ogniw paliwowych Coradia iLint na 65 kilometrach linii między Groningen a Leeuwarden na północy Holandii. W raporcie po testach stwierdzono, że pociąg wodorowy z powodzeniem spełnił 4 cele ramy testowej: zezwolenie holenderskiej NSA (National Safety Assessor) na jazdę po holenderskiej sieci kolejowej, w pełni zerowa emisja i doskonale dopasowane do obsługi komercyjnej obecnego rozkładu jazdy szybkie i łatwe tankowanie oraz zapoznanie ogółu społeczeństwa z mobilnością wodorową.

W połowie września 2020 r. skład Coradia iLint testowany był w Austrii, podczas których przewoził pasażerów na trudnych geograficznie terenach.  Pociąg pomyślnie zakończył trzy miesiące testów w Austrii. Na czterech wymagających trasach w południowej Austrii, Wiedniu i wschodniej Styrii, Koleje Austriackie ÖBB i jego pasażerowie byli świadkami wydajności nowej technologii napędowej opartej na ogniwach paliwowych.

Pod koniec 2020 r. Alstom podpisał z Ferrovie Nord Milano umowę na dostawę 6 pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, z opcją ośmiu kolejnych, za łączną kwotę około 160 mln euro. Będą to składy Coradia Stream wyposażone w tę samą technologię napędu ogniw paliwowych, z której korzysta Coradia iLint. A pod koniec kwietnia przewoźnik SNCF Voyageurs, działając w imieniu czterech regionów – Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est i Occitanie, zamówił w Alstom 12 hybrydowych pociągów elektryczno-wodorowych z serii Coradia Polyvalent dla Régiolis o wartości prawie 190 milionów euro.

Obecnie trwa seryjna produkcja Coradia iLint. Pierwsze seryjne pociągi napędzane wodorem wejdą do regularnej eksploatacji w Niemczech w 2022 roku.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które wytwarza energię elektryczną. Ten bezemisyjny pojazd emituje niski poziom hałasu, a spaliny to tylko para i skroplona woda. iLint wyróżnia się połączeniem różnych innowacyjnych elementów: konwersji czystej energii, elastycznego magazynowania energii w akumulatorach oraz inteligentnego zarządzania mocą trakcyjną i dostępną energią. 

Fot: Aleksander Kędzierski