Coradia iLint będzie przewozić pasażerów w Austrii

Coradia iLint będzie przewozić pasażerów w Austrii

W Wiedniu rozpoczęła się nowa era w kolei pasażerskiej. Do końca listopada pociąg na wodór będzie kursował w regularnych przewozach pasażerskich ÖBB. Coradia iLint, zbudowana przez Alstom w Salzgitter w Niemczech, wykorzystuje pokładowe ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru i tlenu na energię elektryczną, zmniejszając w ten sposób emisje eksploatacyjne do zera.

Po udanej eksploatacji testowej w północnych Niemczech w latach 2018-2020 pociąg Coradia iLint będzie teraz demonstrował swoją wartość w Austrii w ciągu trzech miesięcy, podczas których będzie przewoził pasażerów na trudnych geograficznie trasach.

– Dzięki zastosowaniu w regularnych przewozach pasażerskich ÖBB nasz innowacyjny pociąg Coradia iLint osiągnął kolejny kamień milowy – powiedział dr Jörg Nikutta, dyrektor generalny Alstom w Niemczech i Austrii podczas inauguracji w Wiedniu. – Bezemisyjna technologia napędu pociągu stanowi przyjazną dla klimatu alternatywę dla konwencjonalnych pociągów z silnikiem wysokoprężnym, zwłaszcza na liniach niezelektryfikowanych. Szczególnie cieszy mnie, że ÖBB, silny i wieloletni partner na europejskim rynku mobilności, jest przekonany o naszej technologii i jej zaletach – dodał Nikutta.

– Wyraźnie postrzegamy siebie jako pionierów w testowaniu technologii wodorowej na kolei. Jako największa firma zajmująca się ochroną klimatu w Austrii aktywnie kształtujemy mobilność przyszłości za pomocą alternatyw technologicznych – podkreśla Andreas Matthä, CEO ÖBB-Holding AG przy okazji premiery pociągu wodorowego.

Operacyjny sukces pociągu Alstom z ogniwami paliwowymi rozpoczął się we wrześniu 2018 r., kiedy to dwa pojazdy rozpoczęły regularne przewozy pasażerskie w Dolnej Saksonii w Niemczech. Po 1,5 roku próbnej eksploatacji i pokonaniu ponad 180 000 kilometrów, droga została otwarta dla dostawy 14 pociągów seryjnych, począwszy od 2022 roku. Teraz austriacki ÖBB przetestuje Coradię iLint na regionalnych liniach kolejowych na południu kraju, gdzie mogliby wymienić pociągi z silnikiem Diesla. Pasażerowie mogą spodziewać się cichego pociągu o maksymalnej prędkości 140 km/h i zerowej emisji.

O Coradia iLint

Coradia iLint to pierwszy pociąg pasażerski na świecie napędzany wodorowym ogniwem paliwowym, które wytwarza energię elektryczną do napędu. Ten całkowicie bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje tylko parę i wodę. Coradia iLint charakteryzuje się licznymi innowacjami: konwersją czystej energii, elastycznym magazynowaniem energii w bateriach oraz inteligentnym zarządzaniem mocą napędową i dostępną energią. Zaprojektowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czystą, zrównoważoną eksploatację pociągu przy zachowaniu wysokiego poziomu wydajności.

Alstom sprzedał już w Niemczech 41 pociągów napędzanych wodorem. Technologią zainteresowane są także inne kraje, takie jak Wielka Brytania, Holandia, Francja i Włochy. Alstom jest liderem w dziedzinie mobilności bezemisyjnej i jedynym producentem, który może zaoferować swoim klientom pełną gamę bezemisyjnych napędów, od elektrycznych po akumulatorowe i wodorowe ogniwa paliwowe.