Chiny: Kolej Dużych Prędkości z pościelą [galeria]

Chiny: Kolej Dużych Prędkości z pościelą [galeria]

Reformy Deng Xiaopinga, zapoczątkowane 40 lat temu, uczyniły z Chin gospodarczą potęgę świata i wyciągnęły z biedy prawie miliard obywateli.Urbanizacja i rozwój infrastruktury przez ostatnie dekady postępowały w szaleńczym tempie. Chińska Republika Ludowa może poszczycić się najnowocześniejszą infrastrukturą kolejową, oraz największą siecią linii dużych prędkości w skali świata. Długość sieci KDP w Chinach przekroczyła 30 tysięcy kilometrów, a park taborowy liczy już ponad 1200 jednostek elektrycznych różnych generacji.

Dynamiczny rozwój KDP i uruchamianie coraz dłuższych relacji szybkich pociągów dał pole do eksperymentu, jakim było  stworzenie nocnego segmentu tej gałęzi transportu. Chiny jako pierwsze na świecie wprowadziły do eksploatacji nocne pociągi dużych prędkości z miejscami sypialnymi. Pierwsze nocne pociągi KDP zadebiutowały w Państwie Środka w 2016 roku na sztandarowej linii Pekin – Szanghaj. Pasażerom zaoferowano komfortową podróż w wygodnych łóżkach z pościelą, w pociągach rozwijających prędkość 250 km/h.

Pociągi CRH5E otrzymały potoczną nazwę „Panda” ze względu na kształt sylwetki w połączeniu białą kolorystyką i czarną linią okien z charakterystycznym zagięciem przy dziobie jednostki. Panda składa się z 16 klimatyzowanych wagonów i zabiera na pokład 650 pasażerów. Pierwszy i ostatni wagon przeznaczone są dla osób podróżujących na siedząco. Do dyspozycji pasażerów w każdym wagonie jest 55 foteli w układzie 2×3. Światło gaszone jest na noc przez obsługę i zapalane o 6 nad ranem.

W 14 wagonach sypialnych jest po 10 przedziałów, z wyjątkiem jednego wagonu z pięcioma przedziałami, gdzie połowę przestrzeni zaanektowano na potrzeby części gastronomicznej. W każdym przedziale są cztery wygodne łóżka z miękką pościelą, gniazdka elektryczne, stolik z czajnikiem, oraz kubeł na śmieci. W wagonie znajdują się 3 toalety, w tym jedna z klozetem, dwie „kucane”, oraz osobne, otwarte korytarzowe umywalnie. W przedsionku zainstalowano zbiornik z gorącą wodą do zalewania popularnych w chińskich podróżach dań typu instant. Zainstalowany w korytarzu wagonu system informacji pasażerskiej informuje o trasie pociągu, kolejnych stacjach zatrzymania, aktualnej prędkości i temperaturze.

Część gastronomiczna w pociągach „Panda” to jedynie skromny bar, bez miejsc siedzących, a nawet stojących. W ofercie zestawy na wynos typu instant, odgrzewane przez obsługę w mikrofali w cenie 20 – 65 CNY (11,80 – 38,50 zł), oraz napoje, w tym piwo za 15 CNY (8,90 zł). Ciekawostką jest woda mineralna sprzedawana w plastikowej butelce w kształcie pociągu KDP, nie lada gradka dla kolekcjonerów tego typu gadżetów.

Składów CRH5E „Panda” nie spotkamy już na trasie z Pekinu do Szanghaju. Aktualnie obsługują dwie pary nocnych pociągów kategorii „D” (Dongche) między Xian a Szanghajem. Wyruszają z Xian codziennie o 19.35 i 20.23, by po ponad 10 godzinach dotrzeć do serca 24 milionowej aglomeracji, nazwywanej Paryżem Wschodu. Po drodze wyznaczono postoje na 11 stacjach pośrednich, między innymi w Zhengzhou, Nanjing i Wuxi. W drodze powrotnej z Szanghaju wyjeżdżają w zaledwie czterominutowym odstępie o godzinach 22.44 i 22.50.

Pokonywany dystans między Xian i Sznghajem to 1509 km, a średnia prędkość handlowa wynosi 150 km/h. Dla porównania średnia prędkość handlowa dla nocnego pociągu TLK, pokonującego najdłuższą relację w Polsce ze Świnoujścia do Przemyśla wynosi 60,3 km/h.

Bilety na nocne pociągi dużych prędkości dostępne są 20 dniowym terminie przedsprzedaży. W odróżnieniu od dziennych pociągów KDP, kursujących często i oferujących dużą podaż miejsc, nocne składy cieszą się bardzo dużą popularnością i zazwyczaj wszystkie bilety są wyprzedane na tydzień naprzód.

Ceny biletów są dość wysokie. Podróż na siedząco z Xian do Sznghaju to wydatek 462 CNY (273 zł). Za bilet na wagon sypialny w tej samej relacji zapłacimy od 900 do 1220 CNY (532 – 722 zł). Tańsze bilety są na górne, droższe na dolne łóżka.

Choć od udanego debiutu nocnych składów KDP typu CRH5E minęło zaledwie kilka lat, to już doczekały się one następcy. W połowie 2017 roku rozpoczęto eksploatację nowej genracji pociągów sypialnych, o wiele bardziej pojemnych, które lepiej zaspokajają rosnący popyt w tym segmencie transportu.

Następca Pandy, skład generacji CRH2E-2463 ma 412 metrów długości, rozwija prędkość do 250 km/h i może pracować w temperaturze do -40 stopni Celsjusza. W 16 wagonach, w tym 14 sypialnych jest łącznie 880 miejsc. O ile składy CRH5E posiadały tradycyjne zamykane przedziały sypialne i korytarz po jednej stronie wagonu, to w przypadku następcy dla pasażerów przewidziano całkowicie nowy styl nocnej podróży. Przedziały zastąpiono indywidualnymi boksami z piętrowymi łóżkami rozmieszczonymi wzdłuż wagonu, po obu stronach okien, które przedziela korytarz. Pasażerowie mają do dyspozycji: stolik, lampkę nocną, gniazdko elektryczne, wieszak i zasłonkę. Wydzielone boksy przypominają kapsuły, niektórym kojarzą się z podróżą samolotem w klasie pierwszej. Pasażerowie Państwa Środka szybko nazywali nowy model pociągu „jeżdżącym hotelem”.

Pociągi nowej generacji można spotkać na długodystansowej trasie z Pekinu do Kantonu. Każdego wieczoru z dworca zachodniego w Pekinie odjeżdża aż 6 par nocnych pociągów i to zaledwie w pięciominutowym odstępie  między 20.10 a 20.35. Liczby przyprawiają o zawrót głowy. W ciągu 25 minut w nocną podróż z Pekinu do Kantonu może wyruszyć jednocześnie 5280 pasażerów. Podróż trasą liczącą 2298 km trwa nieco ponad 10 godzin, pociągi osiągają średnią prędkość handlową przekraczającą 200 km/h.

Bilet na przejazd jeżdżącym hotelem w wagonie z miejscami do siedzenia kosztuje 710 CNY (420 zł), natomiast podróż w wagonie sypialnym to już wydatek od 1545 do 2050 CNY (913 – 1212 zł).