Budowa wiaduktów kolejowych na linii Koluszki – Łódź na półmetku

Budowa wiaduktów kolejowych na linii Koluszki – Łódź na półmetku

Na linii Koluszki – Łódź Fabryczna dwa bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. W Andrespolu oraz Gałkowie zrealizowano już ponad połowę prac konstrukcyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują inwestycje wspólnie z samorządami. Łączna wartość projektów współfinansowanych ze środków unijnych POIiŚ w tym regionie to ok. 53 mln zł netto.

W Andrespolu i Gałkowie PKP Polskie Linie Kolejowe budują wiadukty kolejowe/tunele drogowe pod torami dwóch linii: Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Zwiększy się bezpieczeństwo podróży koleją i sprawniejszy będzie system komunikacji drogowej w aglomeracji łódzkiej. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych, które obsługiwały każdego dnia kilkadziesiąt pociągów i tysiące samochodów. Prace odbywają się przy utrzymanym ruchu pociągów.

Dbamy o bezpieczeństwo na drogach i kolei. Poprawa jego poziomu jest możliwa dzięki m.in. budowie bezkolizyjnych skrzyżowań w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych. To jeden z efektów rządowych inwestycji, z których korzystają m.in. mieszkańcy woj. łódzkiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań umożliwia sprawne przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją. Zwiększy się również komfort kierowców, którzy dzięki inwestycji nie będą musieli czekać na przejeździe, zaoszczędzą czas i szybciej dotrą do celu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Andrespolu gotowa jest konstrukcja tunelu pod trzema z czterech torów. Betonowany jest ostatni segment. Równolegle postępuje przebudowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz pogłębianie wykopu dla przyszłej jezdni. Na czas prac podróżni i mieszkańcy mają zapewnione przejście w poziomie szyn, co umożliwia korzystanie z peronów przystanku Bedoń. Dla samochodów wyznaczono trasy objazdowe.

W Gałkowie wykonano już główną konstrukcję obiektu pod czterema torami. Kontynuowana jest budowa wykopu i ścian oporowych przy drogach dojazdowych. Powstaje żelbetowa ściana wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej. W II kwartale rozpocznie się budowa dróg serwisowych, dzięki czemu będzie można dojechać z ul. Dzieci Polskich do stacji kolejowej.

Wartość inwestycji w Gałkowie to ok. 23,6 mln zł netto, w tym wkład Gminy Koluszki to ok. 6,5 mln zł netto, powiatu łódzkiego wschodniego 6,5 mln zł netto, a PLK ok. 10,5 mln zł netto. W Andrespolu wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł. PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Zadania dofinansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane zakończenie obu inwestycji w III kwartale 2023 r.

Bezpieczniej na kolei i na drogach

Budowa tuneli drogowych w Andrespolu i Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.

W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Na sieci kolejowej wybudowanych zostanie ponad 20 bezkolizyjnych obiektów. Cały projekt ma wartość ok. 260 mln zł netto.

W ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego PLK zbudowały również bezpieczne przejścia podziemne. Tunele dla pieszych, które jednocześnie usprawniły miejskie komunikacje powstały m.in. w Łowiczu, Pabianicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu.

Bezpieczne skrzyżowania powstają także w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego m.in. na modernizowanych liniach: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok i Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.