Budimex zmodernizuje odcinek Pszczyna – Żory

Budimex zmodernizuje odcinek Pszczyna – Żory

Budimex zawarł umowę z PKP PLK na modernizację linii kolejowej nr 148 pomiędzy Pszczyną a Żorami. Projekt ma zostać zrealizowany w ciągu 31 miesięcy. Modernizacja skróci czas podróży i tranzytu na odcinku Pszczyna – Żory umożliwiając składom towarowym i pasażerskim rozwijanie wyższych prędkości.

W ramach inwestycji planowana jest wymiana torów oraz sieci trakcyjnej, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizacja przystanków osobowych. Po zakończeniu prac pociągi mają rozpędzać się do 120 km/h w przypadku składów pasażerskich oraz do 100 km/h w przypadku kursów towarowych. Pozwoli to na skrócenie czasu jazdy o 10 minut – z 32 do 22 minut. Kontrakt opiewa na 258,5 mln zł netto.

Modernizacja odcinka kolejowego z pewnością zauważalnie zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie Pszczyna – Żory. Zyska również biznes bowiem skróceniu ulegnie przejazd pociągów towarowych, dzięki podniesieniu prędkości składów. Mamy rozległe i dobrze udokumentowane doświadczenie w realizacji nawet bardzo złożonych kontraktów obejmujących infrastrukturę kolejową. Zmodernizowaliśmy w terminie kontraktowym pobliski węzeł Czechowice-Dziedzice Realizujemy także drugą największą inwestycję kolejową w Polsce – stację Warszawa Zachodnia – mówi Dariusz Bac, Dyrektor Budownictwa Kolejowego w Budimex.

Pomiędzy Pszczyną a Żorami będą wygodniejsze podróże ze stacji Suszec oraz przystanków Suszec Rudziczka, Suszec Kopalnia, Radostowice, Pszczyna Czarków. Perony zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przystanki kolejowe zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie. Orientację w podróży ułatwi nowe nagłośnienie, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Stacja i przystanki będą dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Budimex to generalny wykonawca wielu ‎kontraktów kolejowych zarówno w Polsce jak i zagranicą. W ostatnim czasie Spółka podpisała umowę na budowę ‎linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie, w wyniku której za 3,7 mld euro ‎zwycięskie konsorcjum ERB RAIL z Budimeksem w składzie zbuduje 230-kilometrową kolej ‎dużych prędkości. To obecnie jeden z największych projektów infrastrukturalnych finansowany przez UE.

W przypadku rodzimego rynku, dużym projektem realizowanym przez Budimex, jest znajdującą się w końcowym etapie przebudowa stacji ‎Warszawa Zachodnia – największej inwestycji PKP PLK o wartości niemal 2 ‎mld złotych‎. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia ‎będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 ‎‎200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i ‎międzynarodowych dziennie. W styczniu br. Budimex zakończył wielkoskalową modernizację węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice. W ‎ramach kontraktu Budimex wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty ‎oraz wymienił ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-‎drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice-Zdrój oraz Zabrzeg. Wszystkie prace były ‎prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym.‎

Budimex realizuje obecnie dla PKP ‎PLK również inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – ‎Rabka.