We wrześniu 2023 r. koleją przetransportowano prawie 19,9 mln ton ładunków, co w zestawieniu z analogicznym miesiącem w 2022 r. oznacza spadek o 0,6 mln ton (-2,9%). Praca przewozowa osiągnęła wartość ponad 5,2 mld tonokilometrów i była niższa o 0,02 mld tonokilometrów (-0,4%) niż rok wcześniej. Wykonana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna osiągnęła wartość prawie 7,1 mln pociągokilometrów – to spadek o ponad 0,2 mln (-2,9%) wobec roku wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku we wrześniu 2023 r. wyniosła 264 km – o prawie 7 km więcej niż we wrześniu 2022 r.
Wrzesień pod względem przewiezionej masy, wykonanej pracy przewozowej i eksploatacyjnej był nieznacznie lepszy niż sierpień. Masa przetransportowanych koleją ładunków była wyższa o 0,7 mln ton (+3,5%), praca przewozowa wzrosła o 0,1 mld tonokilometrów (+2,7%) wobec miesiąca wcześniej, a praca eksploatacyjna była wyższa o 0,1 mln pociągokilometrów (+1,7%). W przypadku średniej odległości przewozu 1 tony ładunku we wrześniu 2023 r. odnotowano spadek o ponad 2 km w zestawieniu miesiąc do miesiąca.
Wrzesień pod względem masy towarów obsłużonych koleją i wykonanej pracy przewozowej to najlepszy miesiąc trzeciego kwartału. Dynamika spadku tych parametrów rok do roku była najniższa w perspektywie ostatnich miesięcy. Sytuacja na wschodniej granicy mocno ograniczyła dostawy ładunków, co wymusiło na przedsiębiorstwach poszukiwanie alternatywnych łańcuchów dostaw. Stagnacja w strefie euro i spadek stawek frachtu morskiego to kolejne niekorzystne trendy dla kolejowych spółek przewozowych. Rynek potrzebuje czasu, aby dostosować się do nowych uwarunkowań” – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Od początku 2023 r. koleją przewieziono prawie 173,1 mln ton towarów, praca przewozowa wyniosła 46,3 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna przekroczyła wartość 63,5 mln pociągokilometrów.
W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej to spadek o prawie 14,3 mln ton (-7,6%) w masie towarów, o prawie 0,4 mld tonokilometrów (-0,8%) w wykonanej pracy przewozowej i o 1,7 mln pociągokilometrów (‑2,5%) w pracy eksploatacyjnej.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za okres styczeń-wrzesień 2023
PKP Cargo S.A. | 31,59% |
DB Cargo Polska S.A. | 15,07% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 6,48% |
PKP LHS sp. z o.o. | 4,15% |
PUK Kolprem sp. z o.o. | 3,69% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 3,16% |
Pol-Miedź Trans sp. z o.o. | 2,18% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 2,13% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 1,96% |
PCC Intermodal S.A. | 1,87% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-wrzesień 2023
PKP Cargo S.A. | 33,96% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 10,05% |
DB Cargo Polska S.A. | 5,37% |
PKP LHS sp. z o.o. | 4,69% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 3,45% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 3,15% |
PCC Intermodal S.A. | 2,66% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 2,46% |
Inter Cargo sp. z o.o. | 2,36% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 2,25% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-wrzesień 2023
PKP Cargo S.A. | 36,59% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 9,80% |
DB Cargo Polska S.A. | 6,35% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 3,32% |
PCC Intermodal S.A. | 2,94% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 2,40% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 2,16% |
PKP LHS sp. z o.o. | 2,13% |
T&C sp. z o.o. | 1,94% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 1,84% |