Bezpośrednie połączenie relacji Lublin – Radom – Łódź ruszy najwcześniej w grudniu 2024 r.

Bezpośrednie połączenie relacji Lublin – Radom – Łódź ruszy najwcześniej w grudniu 2024 r.

Poseł Konrad Frysztak z grupą innych posłów ponownie skierował interpelację ws. przywrócenia bezpośrednich kolejowych połączeń międzywojewódzkich w relacji Lublin – Radom – Łódź. Ministerstwo ponownie jednak odpowiada, że przez najbliższe dwa roczne rozkłady jazdy połączenie takie nie pojawi się na kolejowej mapie Polski.

Jak zwraca uwagę poseł Konrad Frysztak połączenie zawieszone ponad 11 lat temu jest bardzo potrzebne oraz pożądane biorąc pod uwagę m.in. fakt łączenia bezpośrednio koleją trzech dużych ośrodków miejskich i ich regionów zamieszkałych przez kilka milionów obywateli. Poseł zapytał również czy od nowego rozkładu takie połączenie zostało zaplanowane, a jeśli nie to od kiedy byłyby uruchomione.

Jak poinformował Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, kolejowe połączenie dalekobieżne relacji Lublin – Radom – Łódź nie zostało zaplanowane w najbliższym RRJ edycji 2021/2022.

– Uruchomienie połączeń w ramach linii komunikacyjnej Lublin – Radom – Łódź zależne jest od dostępności taboru oraz zakończenia prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK a także od limitu dofinansowania przewozów międzywojewódzkich, który zaplanowany jest na dany rok w ustawie budżetowej (z uwagi na ograniczenia wynikające z przyjętego limitu rekompensaty na lata 2022-2024 wprowadzanie zmian mających wpływ na wzrost pracy eksploatacyjnej będzie możliwe po tym okresie) – wyjaśnił Bittel

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury dodał, że pierwsze połączenia w ramach wskazanej linii mogą zostać uruchomione najwcześniej od Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2024/25.

Wiceminister Bittel odniósł się również do pytania dotyczącego harmonogramu wprowadzania do obsługi zmodernizowanych składów ED74 oraz nowych ED160. Wzkazał, że nowe i zmodernizowane pojazdy EZT stopniowo będą zasilać flotę PKP Intercity od roku 2022. Jednakże wprowadzenie ich do eksploatacji uzależnione jest od terminowości dostaw od producentów taboru kolejowego.

– Założenia opracowanego Ramowego Rozkładu Jazdy PKP Intercity (horyzont roku 2030), zakładają obsługę linii komunikacyjnej Lublin – Radom – Tomaszów Mazowiecki – Łódź – Kalisz – Poznań – Szczecin z częstotliwością kursowania co 4 godziny. Na tę trasę planowane są nowe jednostki ED160 Flirt, które mogą rozpocząć kursowanie po zakończeniu eksploatacji „obserwowanej”, która planowana jest przez pół roku od przekazania do PKP Intercity pierwszych dwóch jednostek tego typu – dodał wiceminister odpowiedzialny za kolej.

Przypomnijmy, że to kolejna interpelacja poselska w sprawie dalekobieżnych połączeń kolejowych dla regionu łódzkiego i radomskiego. W połowie października wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel odpowiedział na interpelację poseł Anity Sowińskiej. Już wtedy wskazał,iż pierwsze połączenia w ramach wskazanej linii mogą zostać uruchomione najwcześniej od Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2024/25.