Bełchatów odzyska kolejowe połączenia pasażerskie z Łodzią

Bełchatów odzyska kolejowe połączenia pasażerskie z Łodzią

PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisały umowę na modernizację i elektryfikację linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa, wartą 662 mln zł. To druga umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego realizowana z Rządowego Programu Kolej Plus.

Mieszkańcy Bełchatowa, piątego co do wielkości miasta województwa łódzkiego, zyskają szybkie i dogodne połączenie kolejowe z Łodzią. Szacuje się, że po modernizacji i elektryfikacji czas przejazdu wyniesie około 1h 26 min. Korzystną zmianę zapewni przebudowa linii z Piotrkowa Trybunalskiego przez Bełchatów do Zarzecza (nr 24) oraz budowa nowego odcinka linii z Zarzecza do Bogumiłowa. Obecnie do Bełchatowa dojeżdżają jedynie pociągi towarowe. Kolej obsługuje największe w Polsce zagłębie paliwowo-energetyczne, Kopalnie Węgla Brunatnego „Bełchatów” oraz Elektrownie Bełchatów. 

W ramach projektu o szacowanej wartości 662 mln zł przebudowane zostaną ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze oraz wybudowany ok. 7 km odcinek między Zarzeczem a Bogumiłowem. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych.

Mieszkańcy zyskają dostęp do kolei dzięki odbudowie dwóch przystanków, w Woli Krzysztoporskiej i Bełchatowie. Będą nowe przystanki o roboczych nazwach: Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów. Obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. 

34 projekty zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus

Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej, zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim. Inwestycje te usprawnią połączenia w dwunastu województwach.

Modernizacja i elektryfikacja linii do Bełchatowa i Bogumiłowa to druga inwestycja z programu Kolej Plus realizowana w woj. łódzkim. W  sierpniu br. PLK S.A. i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego podpisali umowę na realizację projektu dot. budowy nowej linii kolejowej łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem.

Mieszkańcy zyskają połączenia kolejowe

Wybrane do realizacji projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają  usprawnienia.  Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Projekty w Programie obejmują:

10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:

  • zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
  • przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
  • zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.