Arriva wygrała duży przetarg na obsługę pociągów w Czechach

Arriva wygrała duży przetarg na obsługę pociągów w Czechach

Jak poinformowało czeskie ministerstwo transportu Arriva wygrały duży kontrakt na obsługę pociągów z Liberca do Pardubic i Ústí nad Labem. Oferta Arrivy była o 302 mln koron niższa od oferty Kolei Czeskich, które dalej będą obsługiwały linię Olomouc – Krnov – Ostrava.

– Na podstawie porównania ofert i weryfikacji ceny na rynku zdecydowaliśmy się dać kontrakt spółce Arriva na linii z Pardubic przez Liberec do Ústí nad Labem. Oferta przewoźnika przez siedem lat będzie o 302 mln tańsza niż Kolei Czeskich. Jednocześnie Arriva gwarantuje, że od połowy grudnia będzie mogła obsługiwać tę linię wysokiej jakości pociągami i personelem – poinformował Karel Havlíček, minister transportu w Czechach.

Pasażerowie będą dowożeni znanymi pociągami serii 845 znanymi z obsługi pociągów z Pragi do Tanvaldu, Czeskich Budziejowic, Kladna lub z trasy Kolín – Šluknov.

– Wszystkie pojazdy zostały odnowione i posiadają dwie toalety z systemem zamkniętym, ekskrementy nie będą już spadać na tory. Dodatkowo jedna z toalet będzie dostępna dla osób niepełnosprawnych zgodnie z normami TSI – poinformowała Arriva.

Przedsiębiorstwo ARRIVA vlak s.r.o. będzie obsługiwać linię R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 mln koron rocznie, łączna rekompensata w ramach siedmioletniego kontraktu wyniesie 1,238 mld koron przy obecnym poziomie cenowym.

Obsługa linii R27 Ołomuniec – Krnov – Ostrawa będzie kontynuowana przez kolejne dwa lata przez Koleje Czeskie, na rzecz których Ministerstwo zapłaci łączną rekompensatę w wysokości 232 mln koron przy obecnym poziomie cenowym.

– Przed każdym zawarciem umowy o świadczenie usług publicznych w drodze bezpośredniego udzielenia zamówienia Ministerstwo Transportu musi ocenić wszystkie odpowiednie alternatywy proceduralne z ekonomicznego punktu widzenia. W przypadku otrzymania ofert alternatywnych od innych przewoźników, którzy chcą obsługiwać trasę dotowaną, muszą oni porównać takie oferty z pierwotnie przewidzianą procedurą pod względem opłacalności środków publicznych. Na trasach, na których Ministerstwo Transportu nie otrzymało alternatywnej oferty, będzie negocjować bezpośrednie zlecenie z Czeskimi Kolejami – czytamy  na stronie czeskiego ministerstwa transportu.

Liberalizacja rynku kolejowego w Czechach

Prawo europejskie tzw. IV. pakiet kolejowy, który przewiduje, że po 2023 r. umowy w zakresie przewozów kolejowych muszą być również zawierane w drodze konkursów.

– Celem Ministerstwa jest stopniowa liberalizacja rynku kolejowego. Doświadczenia ze stopniową liberalizacją transportu kolejowego pokazują, że jest to korzystne nie tylko dla klientów, czyli państwa czy regionów, ale także dla pasażerów. Dzięki nowym kontraktom zaoszczędzono ponad 300 mln koron. Do tej pory prywatni przewoźnicy przejęli łącznie siedem linii, a Koleje Czeskie nadal zapewniają zdecydowaną większość dalekobieżnych linii transportowych – czytamy dalej w komunikacie Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej.