Arriva jednak zostanie na kujawsko-pomorskich torach?

Arriva jednak zostanie na kujawsko-pomorskich torach?

Choć już w niedzielę, 12 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów to nadal nie wiadomo, którzy operatorzy będą obsługiwać połączenia na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami marszałek Całbecki przedstawił całą historię prowadzonych negocjacji z przewoźnikami, którzy dotychczas obsługiwali połączenia w regionie.

– Polregio ostatecznie przedstawiło nam ofertę, którą negocjowaliśmy w kierunku takim aby szukać kompromisu co do ceny jednostkowej za pockm. i uzyskując efekt skali czyli jak największą liczbę pockm mogli sfinansować bezpiecznie z budżetu województwa – powiedział Całbecki.

Jak poinformował marszałek, Polregio ostatecznie zaproponowało, że włączy do swojej oferty  obsługi spalinowe i do 3,1 mln pockm na liniach zelektryfikowanych dodatkowo obsłuży 1,8 mln pockm na liniach niezelektryfikowanych, co w sumie dało 4,9 mln pockm.

Marszałek dodał, że w tym samym czasie rozmowy z Arriva nie posuwały się w żaden sposób do przodu i negocjacje zostały zakończone 29 listopada, z ofertą pierwotnie złożoną przez spółkę.

– Dzięki niej mogliśmy kupić 1,6 pockm – wylicza Całbecki.

Na podstawie analizy dwóch ofert zarząd województwa doszedł do wniosku, że radnym sejmiku zostanie przedstawiony wniosek zwiększający kwotę wydatków na przewozy i remonty taboru do prawie 170 mln zł, z czego około 140 mln na obsługę operacyjną.

 – Generalnie kwota, którą dysponowaliśmy na organizację przewozów zwiększyła się o około 40% w stosunku do tego co mieliśmy w obecnym budżecie – zaznaczył marszałek.

Marszałek poinformował, że w poniedziałek 6 grudnia udało się ustalić szczegóły nowej umowy z Polregio, jednak dbając o interesy mieszkańców regionu, zarząd rozważył ponowne rozmowy z Arrivą, która złożyła kolejną ofertę a także poprosił Polregio o ofertę pomniejszoną o obsługę linii niezelektryfikowanych.

– Jeśli dojedziemy do porozumienia, to chcemy powierzyć firmie Arrivą obsługę linii niezelektryfikowanych – dodał.

Jak zaznaczył Całbecki, samorząd szczególnie interesuje ta oferta, ponieważ gwarantuje ona już od 31 stycznia 2022 r.  wznowienie połączenia między Toruniem a Sierpcem a od tej niedzieli kontynuowanie będą dotychczasowe połączenia w regionie. Liczba pockm. wzrosłaby z 1,6 do 2,1 pockm.

– Jeśli nasze możliwości budżetowe, a policzyliśmy że tak jest, przy utrzymaniu ceny jednostkowej przynajmniej na poziomie oferowanym przez Polregio, wówczas sądzę, że zakończą się  te renegocjacje sukcesem dla wszystkich co musi nastąpić nie później niż do godziny 18:00 – poinformował Piotr Całbecki marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

Przypomnijmy, że pod koniec listopada kujawsko-pomorski samorząd poinformował, że jedynym przewoźnikiem realizującym pasażerskie przewozy kolejowe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, także na liniach niezelektryfikowanych będzie spółka Polregio. Negocjacje z dotychczasowymi przewoźnikami, które samorząd prowadził od dwóch miesięcy, właśnie się zakończyły.

Informacja o zakończeniu negocjacji zaskoczyła i zdziwiła spółkę Arriva, która wystosowała specjalnie oświadczenie. Nadal jednak przewoźnik  był gotowy do rozmów z marszałkiem przedstawiając na początku grudnia nową ofertę zawierającą także uruchomienie dodatkowego połączenia Toruń – Sierpc już od 31 stycznia 2022 r.