Ambasadorzy Bezpieczeństwa apelują o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych

Ambasadorzy Bezpieczeństwa apelują o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych

Podczas symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem, która została zorganizowana w czerwcu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”, Ambasadorzy Bezpieczeństwa podkreślali, jak ważne jest odpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo-drogowych. Eksperci przypomnieli, jak korzystać z Żółtej Naklejki PLK i podsumowali 17 lat kampanii. Pierwszy raz w historii bezpieczeństwa ruchu drogowego w wydarzeniu, w czasie rzeczywistym, mogli brać udział internauci.

Wydarzenie było podzielone na trzy inscenizacje, a każda z nich pokazywała sytuację, która w realnych warunkach byłaby poważnym zagrożenia dla zdrowia lub życia. Pierwszy scenariusz dotyczył unieruchomienia samochodu na torach w wyniku usterki pojazdu. Rola Żółtej Naklejki PLK w takich sytuacjach okazuje się nieoceniona. Należy wówczas zadzwonić pod numer alarmowy 112 i podać umieszczony na naklejce indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, aby w porę zatrzymać pędzący pociąg.

Nagranie rozmowy z kierowcą dzwoniącym na numer alarmowy:

Druga przedstawiona sytuacja pokazywała utknięcie sprawnego pojazdu między rogatkami w wyniku brawury kierowcy lub nieprzestrzegania przez niego przepisów drogowych. W takiej sytuacji, gdy samochód jest sprawny, należy jak najszybciej opuścić tory, wyłamując rogatkę.

Centralnym punktem wydarzenia była symulacja zderzenia lokomotywy z osobowym vanem. Choć ta poruszała się z prędkością o wiele mniejszą niż zazwyczaj, bo jedynie 30km/h, i nie miała doczepionych wagonów, to samochód znajdujący się na torach został zmiażdżony. Po wypadku rozpoczęto akcję ratunkową. Na szczęście tym razem w środku pojazdu znajdowały się jedynie manekiny.

#ŻółtaNaklejkaPLK

O tym, jak ważna jest rola Żółtej Naklejki, opowiedział wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Mirosław Skubiszyński. Przypomniał również, w jaki sposób należy zachować się w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia.

17 lat kampanii „Bezpieczny Przejazd”

Już od kilkunastu lat zespół kampanii promuje wiedzę o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowo-drogowych. Symulacja zderzenia była doskonałą okazją do krótkiego podsumowania dotychczasowych sukcesów kampanii. Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., podkreślił, że należy zrobić wszystko, aby w pełni wyeliminować wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych.

Wypadki to nie tylko obrażenia fizyczne

Ważny aspekt wypadków podjęła Ambasadorka Bezpieczeństwa dr Ewa Odachowska-Rogalska, specjalistka w zakresie psychologii transportu, która przypomniała, że tragiczne zdarzenia z udziałem ludzi to nie tylko straty materialne, ale przede wszystkim uszczerbek na zdrowiu psychicznym.

Nie była to pierwsza tego typu inicjatywa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., tym razem jednak wydarzenie można było obserwować „na żywo” w internecie, oglądając je na stronie kampanii „Bezpieczny Przejazd” i na Facebooku. Była to niepowtarzalna możliwość przekonania się na własnej skórze, jakie emocje towarzyszą uczestnikom wypadku, dzięki rejestracji wydarzenia przez osiem kamer.

Relację z wydarzenia, wywiady z ekspertami oraz symulację zderzenia można oglądać na dedykowanej stronie: www.bezpieczny-przejazd.pl/zderzenie