Alstom zaprezentował w Saksonii pociąg zasilany akumulatorem

Alstom zaprezentował w Saksonii pociąg zasilany akumulatorem

Opracowany jako prototyp w zakładzie Alstom Hennigsdorf w Niemczech, elektryczny pociąg trakcyjny na baterie pojechał do Flöha i Zschopau, a następnie z powrotem do Chemnitz. Podczas podróży napęd pociągu został przełączony z sieci trakcyjnej na zasilanie bateryjne.

Innowacyjny projekt rozpoczął się w 2016 roku jako partnerstwo badawcze z Politechniką Berlińską i obejmuje rozwój, zatwierdzenie i eksploatację pociągów pasażerskich zasilanych bateriami, a także udowodnienie ogólnej opłacalności eksploatacji baterii dla kolei głównych. Obejmuje również przygotowanie rekomendacji dla polityków, operatorów i władz publicznych w zakresie użytkowania pociągów zasilanych bateryjnie na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych. Kluczowym aspektem technologii napędowej jest układ napędowy, który obejmuje innowacyjną baterię trakcyjną, która została opracowana i przetestowana w Mannheim – siedzibie specjalistycznej baterii Alstom i laboratorium wysokiego napięcia.

Pociąg na baterie opracowano we współpracy z różnymi partnerami projektu. Należą do nich DB Regio, regionalna sieć transportowa Badenii-Wirtembergii, niemiecki narodowy program innowacji w zakresie technologii wodorowych i ogniw paliwowych oraz Politechnika Berlińska. Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) finansuje projekt kwotą około 4 milionów euro.

Od początku projektu towarzyszące badania naukowe na Politechnice Berlińskiej prowadzone są przez Wydział Eksploatacji Kolei i Infrastruktury wraz z Wydziałem Metod Rozwoju Produktów i Mechatroniki. Badania wykazały na przykład, że duża część linii obecnie obsługiwanych przez pojazdy z silnikiem Diesla obejmuje niezelektryfikowane odcinki znacznie poniżej 60 mil. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury trakcyjnej pozwala na eksploatację pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami na tych liniach bez większych modernizacji istniejącej infrastruktury. W ramach projektu przeprowadzono również szeroko zakrojone symulacje dynamiki podróży i energii.

– Nasze badania wyraźnie wykazały, że w lokalnym kolejowym transporcie pasażerskim pojazdy elektryczne zasilane bateriami mają potencjał, aby z powodzeniem zastąpić pojazdy z silnikami Diesla. Nasze rozważania zawsze uwzględniały cały system. Aspekty dotyczące pojazdu, eksploatacji i infrastruktury zostały przeanalizowane w różnych warunkach eksploatacyjnych w celu uzyskania wiarygodnych wyników – powiedział profesor Birgit Milius, doktor nauk technicznych z Wydziału Eksploatacji i Infrastruktury Kolejowej

– W drugiej połowie 2019 r. Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH, związek transportowy dla środkowej Saksonii (VMS GmbH) został powołany przez stowarzyszenie władz Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS GmbH). ) na dostawę koncepcji pojazdu dla RE6 na linii Chemnitz – Lipsk. Alstom sprawdził się już po zakupie 29 pociągów elektrycznych Coradia Continental do sieci elektrycznej w Środkowej Saksonii. Pomyślna dostawa i konserwacja tych pociągów zaowocowała nowym zamówieniem na początku 2020 r. na pojazdy wyposażone w najnowszą koncepcję napędu akumulatorowego, dzięki aneksowi do istniejącej umowy na dostawę. Zamówienie zostanie dostarczone w 2023 roku. Nasi pasażerowie będą przewożeni wygodnie i bezemisyjnie na dotychczas niezelektryfikowanej linii do czasu zakończenia elektryfikacji. Jesteśmy dumni, że razem ze wszystkimi naszymi partnerami możemy przyczynić się do wdrożenia innowacyjnych koncepcji napędów w Saksonii – dodał dr Harald Neuhaus, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH

– Ta alternatywna technologia napędowa może znacząco przyczynić się do obsługi linii branżowych bez sieci trakcyjnych w sposób przyjazny dla klimatu i jest szczególnie dobrym rozwiązaniem do reaktywacji linii. Z przyjemnością informujemy, że pojazd ten zostanie zaprezentowany ekspertom i szerokiej publiczności podczas Digital Rail Convention w Annaberg-Buchholz w dniach 9 i 10 września -– powiedział Sören Claus, dyrektor zarządzający SRCC GmbH.

Pociąg wejdzie do eksploatacji w Badenii-Wirtembergii i Bawarii, w grudniu 2021 roku. Będzie to pierwszy pociąg na baterie, który zostanie dopuszczony do regularnej obsługi pasażerów w Niemczech od lat 60. XX wieku.