Alstom i Deutsche Bahn testują pierwszy pociąg bateryjny w ruchu pasażerskim

Alstom i Deutsche Bahn testują pierwszy pociąg bateryjny w ruchu pasażerskim

Alstom i Deutsche Bahn (DB) we współpracy z Baden-Württemberg i Bawarią otworzą w poniedziałek nowy rozdział w przyjaznej dla klimatu działalności kolejowej, testując pierwszy w pełni zatwierdzony pociąg akumulatorowy Alstomu z pasażerami na pokładzie. Od 24 stycznia akumulatorowy elektryczny zespół trakcyjny (BEMU) rozpocznie obsługę przychodów z pasażerami w Badenii-Wirtembergii , a od 5 lutego w Bawarii od 5 lutego. Eksploatacja testowa potrwa do początku maja 2022 roku.

W dni powszednie pociąg na baterie będzie kursował w Badenii-Wirtembergii na linii Stuttgart – Horb, a w soboty i niedziele na linii Pleinfeld – Gunzenhausen na Pojezierzu Frankońskim. Takie rozwiązanie zmaksymalizuje przebieg pociągu podczas testowania różnych profili tras i scenariuszy ładowania akumulatorów. Podczas gdy w Badenii-Wirtembergii ładowanie odbywa się podczas trwającej podróży, w Bawarii ładowanie może odbywać się tylko na zelektryfikowanych stacjach początkowej i końcowej, ponieważ trasa pomiędzy nimi nie jest zelektryfikowana. DB Regio będzie obsługiwać pociąg w Badenii-Wirtembergii i Bawarii. Powiązani partnerzy projektu to Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) i Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).

– Alternatywne napędy to przyszłość mobilności, a nasze kompleksowe rozwiązania umożliwią bardziej zrównoważony transport kolejowy w Niemczech”, wyjaśnia Müslüm Yakisan, prezes regionu DACH w Alstom. – Od 2016 r. pracujemy razem nad opracowaniem wydajnej i opłacalnej technologii akumulatorów, aby wypełnić luki niezelektryfikowane w niemieckiej sieci kolejowej. Testy eksploatacji pasażerów umożliwią nam zebranie cennych danych i zademonstrowanie wykonalności naszego rozwiązania – dodaje Yakisan.

– Deutsche Bahn chce być neutralna dla klimatu do 2040 r., a ten pierwszy akumulatorowy pociąg w obsłudze pasażerów stanowi kolejny duży krok w kierunku bezemisyjnych pociągów w niemieckim transporcie regionalnym”, mówi dyrektor generalny DB Regio, dr Jörg Sandvoss. – Dzięki temu testowi DB Regio chce zdobyć praktyczne doświadczenie, aby opanować przyszłe technologie w zakresie obsługi i konserwacji. Eksploatacja próbna zapewnia nową wiedzę techniczną i operacyjną w zakresie obsługi tej innowacyjnej, przyjaznej dla klimatu technologii napędowej – dodaje Sandvoss

Od 2016 r. Alstom rozwija pociąg akumulatorowo-elektryczny wraz z Politechniką Berlińską i przy wsparciu Krajowej Organizacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NOW) oraz funduszy Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Projekt ma być zrównoważonym rozwiązaniem dla niemieckiej sieci kolejowej, gdzie łącznie 450 linii obsługuje wyłącznie pociągi z silnikiem diesla. Alternatywne napędy umożliwiają wydajną i bezemisyjną eksploatację, a ten prawie czteromiesięczny test na trasach pasażerskich w Bawarii i Badenii-Wirtembergii jest kolejnym krokiem w kierunku dekarbonizacji niemieckiego transportu kolejowego. W przyszłości ta technologia BEMU zostanie zastosowana na platformie Alstom Coradia.

– Potrzebujemy tej technologii przyszłości na kolei. Na liniach, na których budowa sieci trakcyjnej  jest trudna, a przez to zbyt kosztowna, lub może być realizowana dopiero w przyszłości, pociągi akumulatorowe lub wodorowe będą stopniowo wykorzystywane i zastępują obecną eksploatację z silnikiem spalinowymi – dodał Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.

– Mam nadzieję, że ten projekt dostarczy ważnych informacji, ponieważ bawarska sieć kolejowa jest praktycznie predestynowana do korzystania z takich pociągów bateryjnych i chcemy stopniowo zastępować nasze pociągi z silnikami wysokoprężnymi z napędami bezemisyjnymi staną się neutralne dla klimatu w Bawarii najpóźniej do 2040 r. – wyjaśnił bawarski minister transportu Kerstin Schreyer.

Podczas gdy pociągi wodorowe Alstom są zoptymalizowane pod kątem dłuższych tras, składy bateryjne są odpowiednie dla krótszych tras lub linii z odcinkami niezelektryfikowanymi, które wcześniej były obsługiwane przez pojazdy z silnikiem spalinowymi. Bezpośrednie połączenia między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami sieci są teraz możliwe i mogą być eksploatowane bezemisyjnie, bez konieczności dodatkowej elektryfikacji – skracając czas przejazdu.