Do Salonik przyjechał pierwszy pociąg ETR470 Pendolino zmodernizowany przez Alstom, oznaczający przybycie szybkich pociągów do Grecji. Jest to część projektu realizowanego przez TrainOSE, w ramach którego Grupa Alstom miała zapewnić modernizację zaplecza technicznego i modyfikację pięciu pociągów, które będą stanowić pierwszą w kraju flotę pociągów dużych prędkości.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy zaplecze techniczne w Salonikach przeszło gruntowną modernizację. Również pociągi zostały w pełni odnowione i zmodernizowane przez Alstom w zakładzie Savigliano we Włoszech.
Po szeroko zakrojonym procesie modernizacji pociągi będą wyposażone w sieć WiFi i nowe systemy informacji pasażerskiej. Pociągi zostały wyposażone w urządzenia pokładowe ETCS i przystosowane do pracy w sieci trakcyjnej 25 kV 50 Hz.
Pierwszy pociąg Pendolino zacznie kursować między Atenami a Salonikami od marca 2021 roku. Pozostałe cztery pociągi mają zostać dostarczone do Salonik do jesieni 2021 roku.
– Wprowadzenie szybkich pociągów do Grecji jest dużym osiągnięciem dla Grupy Alstom i dla naszego klienta w działaniach modernizacyjnych w zakresie transportu kolejowego w tym kraju. Projekt ten uzupełnia wieloletnią obecność Alstom w Grecji – powiedział Stavros Vlachos, dyrektor zarządzający Alstom w Grecji.
Wprowadzenie szybkich pociągów jest kluczowym elementem planu greckiego operatora TrainOSE, aby skrócić obecny czas podróży na głównej osi Ateny-Saloniki z 4 godzin do około 3 godzin po zakończeniu modernizacji infrastruktury.
– Uruchomienie szybkich usług w Grecji z tymi zmodernizowanymi pociągami Alstom jest częścią naszej strategii oferowania lepszych usług i skrócenia czasu podróży na bardzo popularnej trasie. Co więcej, modernizacja naszego zaplecza technicznego w Salonikach w ramach tego projektu zmieni nasze bazy w jedne z najnowocześniejszych i zaawansowanych technologicznie obiektów w Europie Południowo-Wschodniej – dodał ilippos Tsalidis, dyrektor generalny TrainOSE.
Obie umowy, podpisane w marcu 2020 r. na modernizację zaplecza technicznego i w czerwcu 2020 r. na modyfikację pociągów, są warte łącznie około 40 mln euro.