Alstom dostarczy do Wielkiej Brytanii nową flotę pociągów wodorowych

Alstom dostarczy do Wielkiej Brytanii nową flotę pociągów wodorowych

Alstom oraz Eversholt Rail ogłosili protokół ustaleń, którego celem jest dostarczenie pierwszej w Wielkiej Brytanii zupełnie nowej floty pociągów zasilanych wodorem. Obie firmy zgodziły się współpracować, dzieląc się informacjami technicznymi i handlowymi niezbędnymi do zaprojektowania, zbudowania, uruchomienia i obsługi floty 10 trzyczłonowych zespołów trakcyjnych na wodór (HMU).

Pociągi zbuduje Alstom w Wielkiej Brytanii a nowa flota HMU będzie oparta na najnowszej ewolucji platformy Alstom Aventra, a ostateczne kontrakty na flotę zostaną podpisane na początku 2022 roku.

– COP26 przypomina, jak pilna jest potrzeba dekarbonizacji naszego świata. Kolej jest już środkiem transportu o najniższym poziomie emisji, ale możemy zrobić jeszcze więcej i cieszę się, że zawarliśmy tę umowę z naszymi przyjaciółmi z Eversholt Rail, która doprowadzi do powstania pierwszej w Wielkiej Brytanii floty nowych pociągów wodorowych – powiedział Nick Crossfield, dyrektor zarządzający Alstom na Wielką Brytanię i Irlandię.

– Ważne jest, abyśmy zaczęli dekarbonizować UK Rail wcześniej niż później, jeśli mamy osiągnąć cel „zera netto” na 2050 r. Napęd wodorowy będzie odgrywał ważną rolę, a ten projekt z Alstom pokaże, jak sektor prywatny może współpracować, aby coś zmienić – dodał Mary Kenny, dyrektor generalny Eversholt Rail.

Alstom i Eversholt Rail wcześniej pracowały wspólnie nad rozwiązaniem dla taboru wodorowego dla brytyjskiego sektora kolejowego, poprzez proponowaną konwersję istniejącego elektrycznego zespołu trakcyjnego na energię wodorową – projekt „Breeze”. Obie firmy uważają teraz, że istnieje rynek na flotę nowych pociągów do użytku przez operatorów kolejowych w całej Wielkiej Brytanii. Szeroki zakres, głębia wiedzy i doświadczenie zdobyte w ramach projektu Breeze, wraz z opiniami interesariuszy na temat przyszłych strategii flotowych, były nieocenione w kształtowaniu planowania produktu.

Opierając się na wieloletnim doświadczeniu firmy Alstom w utrzymaniu ruchu w Wielkiej Brytanii, jednopokładowy pociąg Aventra został opracowany z myślą o potrzebach eksploatacji pociągów głównych, od systemów metra o dużej przepustowości po usługi międzymiastowe. Zaprojektowane jako najszybsza, najinteligentniejsza i najbardziej ekonomiczna platforma nowoczesnej kolei, pociągi Aventra są modułowe, od długości wagonu po układ i projekt wnętrza. Można je łatwo modyfikować pod kątem różnych wymagań klientów, zachowując jednocześnie podstawowe zalety, takie jak lekka karoseria i niskie koszty cyklu życia.