Alstom dostarczy 130 pociągów Coradia Stream do SFBW w Niemczech [WIZUALIZACJE]

Alstom dostarczy 130 pociągów Coradia Stream do SFBW w Niemczech [WIZUALIZACJE]

Alstom podpisał umowę na dostawę 130 elektrycznych piętrowych pociągów Coradia Stream High Capacity (HC) do Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) dla sieci Badenia-Wirtembergia w Niemczech. Oprócz dostawy pociągów, producent otrzymał kontrakt na zapewnienie pełnej obsługi technicznej przez okres 30 lat, aby zapewnić bezproblemową dostępność pociągów.

Ponadto umowa zastrzega możliwość zamówienia do 100 dodatkowych pociągów. Łączna wartość kontraktu to prawie 2,5 mld euro na pierwsze 130 pociągów i ich utrzymanie przez ponad 30 lat.

– Ten kontrakt jest niewątpliwie kamieniem milowym we współpracy między Alstom a krajem związkowym Badenia-Wirtembergia. Najnowocześniejsze pociągi, takie jak nasz Coradia Stream High Capacity, są najlepszą odpowiedzią na pytanie, jak zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone i przyszłościowe rozwiązania w zakresie mobilności w Niemczech – powiedział Müslüm Yakisan, prezes regionu Alstom DACH. „Jestem niezmiernie zadowolony, że nasza koncepcja dużej pojemności przemawia do SFBW i że Alstom został wybrany jako preferowany partner przyszłości mobilności w Badenii-Wirtembergii. Ta decyzja jest dowodem na to, że nasze ekologiczne i cyfrowe rozwiązania optymalnie odpowiadają dzisiejszym i przyszłym potrzebom mobilności regionalnej w Niemczech – dodał Yakisan.

– Przy udzielaniu zamówienia stawiamy sobie bardzo wysokie standardy w zakresie wydajności i technologii pojazdów. W zakresie komfortu pasażerów wyznaczamy nowe standardy w regionalnym transporcie kolejowym, które nie zostały jeszcze osiągnięte w Niemczech. Te pociągi są sprinterami w transporcie lokalnym. Chcemy przyciągnąć tymi pociągami wielu dodatkowych pasażerów – powiedział Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii. – Alstom musi na co dzień zapewniać płynną zdolność operacyjną pociągów w ramach tzw. modelu cyklu życia (model LCC). Zadbano również o to, aby pomimo bardzo mocnych pojazdów, osiągających prędkość maksymalną 200 km/h, otrzymaliśmy również pojazdy bardzo energooszczędne. Alstom będzie również odpowiedzialny za zużycie energii przez cały czas trwania umowy – podkreślił Hermann

– Jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu, zwróciliśmy szczególną uwagę na komfort pasażerów. Będą rozkładane fotele, dobrze zaprojektowane krajobrazy siedzeń, miejsca dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a także innowacyjna koncepcja oświetlenia i silne Wi-Fi – dodaje Volker M. Heepen, dyrektor zarządzający Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg.

Czteroczłonowe pociągi składają się z dwóch piętrowych wagonów sterowniczych i dwóch jednopokładowych wagonów środkowych, co daje łącznie 380 miejsc siedzących. Mają długość 106 metrów i mogą pracować w trakcji wielokrotnej. Pociągi budowane są zgodnie z wymogami SFBW i przyczyniają się do nowoczesnego transportu w regionie. Klimatyzacja, darmowe Wi-Fi, liczne możliwości ładowania telefonów komórkowych i laptopów oraz lampki do czytania przyczyniają się do przyjemnej podróży. Przewidziano miejsce na duże bagaże, wózki dziecięce i rowery. Szerokie jednoskrzydłowe drzwi oraz zoptymalizowane czasy otwierania i zamykania pozwalają na szybkie wchodzenie i wychodzenie. Pasażerowie o ograniczonej sprawności ruchowej mogą cieszyć się luksusem podróżowania z takim samym komfortem jak inni pasażerowie. Na przykład progi pojazdów umożliwiają bezstopniowe wchodzenie ze standardowego peronu znajdującego się 760 mm nad szczytem torów a dla stacji o różnej wysokości peronu w aucie znajdują się specjalne windy dla pasażerów na wózkach inwalidzkich.

Pociągi są również wyposażone w nowoczesną technologię sygnalizacji i automatyki w ramach projektu latarni morskiej znanej jako „Digital Node Stuttgart” (DKS), pierwszego w Niemczech zdigitalizowanego węzła kolejowego. Zaczną funkcjonować w 2025 r. w tym samym czasie, co dwie pierwsze sekcje DKS. Kolejna modernizacja pojazdów do TSI CCS 2022, przyszłej ewolucji europejskiego standardu ruchu transgranicznego w Europejskim Obszarze Gospodarczym, będzie wdrażana do połowy 2027 roku. Umożliwi to korzystanie ze wszystkich trzech sekcji DKS.

Alstom otrzymał już kontrakt na modernizację istniejących flot pojazdów SFBW Talent 3 i Flirt 3. Nowe pociągi Coradia Stream High Capacity będą również wyposażone w europejski system sterowania pociągiem (ETCS) poziomu 2 i 3, a także w urządzenia pojazdowe do automatycznej obsługi pociągów (ATO) na poziomie Grade of Automation (GoA) 2.

Po raz pierwszy w Niemczech nowo budowane pojazdy będą wyposażone w system monitorowania integralności pociągu (TIMS) i ETCS poziomu 3 oraz, w częściowych etapach, w przyszłościowy kolejowy system komunikacji mobilnej (FRMCS). Pozwala to na ciaśniejszą, gęstszą i bardziej energooszczędną jazdę dzięki cyfrowej sygnalizacji predykcyjnej i komendom jazdy. Zwiększa wydajność i niezawodność przewozów regionalnych, zwłaszcza na liniach o dużym natężeniu ruchu. Dzięki ogólnie sprawniejszej obsłudze kolejowej pasażerowie mogą spodziewać się częstszych i bezpieczniejszych połączeń. W ten sposób Alstom łączy zrównoważony rozwój, przepustowość i komfort z Coradia Stream High Capacity, przyczyniając się w ten sposób do uczynienia transportu regionalnego bardziej ekologicznym, inteligentniejszym i wygodniejszym w dłuższej perspektywie.