Alert bezpieczeństwa UTK dotyczący pęknięcia wagonów platform

Alert bezpieczeństwa UTK dotyczący pęknięcia wagonów platform

Prezes UTK opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący stwierdzonych przypadków pęknięć konstrukcji wagonów służących do przewozu kontenerów serii Sggrs. Uszkodzenia stwierdzono dotychczas w 20 wagonach spośród niemal 200 eksploatowanych w Polsce. Prezes UTK wydał decyzje o wyłączeniu ich z eksploatacji. Przypadek ten powinien przypomnieć przewoźnikom kolejowym o ryzyku występowania uszkodzeń wagonów również w miejscach zasłoniętych przez przewożone towary.

W październiku 2020 r. w 6 wagonach Sggrs służących do transportu kontenerów wykryte zostały pęknięcia konstrukcji. Uszkodzenia były zlokalizowane w miejscu zasłoniętym przez przewożone kontenery, co znacząco utrudniało zauważenie usterek w trakcie oględzin wagonów. Bezzwłocznie rozpoczęty został proces systematycznej weryfikacji stanu technicznego wszystkich 194 szt. wagonów tego samego typu. W jego wyniku wykryto kolejnych 14 uszkodzonych wagonów. Wobec 20 wagonów ze stwierdzonymi usterkami zostały wydane decyzje o  wyłączeniu z eksploatacji. Jednocześnie podmiot odpowiedzialny za utrzymanie został zobowiązany do przedstawienia działań zmierzających do rozwiązania problemu w całej użytkowanej flocie wagonów.

Prezes UTK wydał także alert bezpieczeństwa do pozostałych europejskich krajowych organów ds. bezpieczeństwa w tej sprawie. Wagony Sggrs są bowiem eksploatowane w ruchu międzynarodowym, ich utrzymaniem zajmuje się słowacki podmiot odpowiedzialny za utrzymanie, a ponadto są zarejestrowane w Niemczech i posiadają niemieckie zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.

Prezes UTK zwraca również uwagę na konieczność uwzględnienia przez przewoźników kolejowych i podmioty odpowiedzialne za utrzymanie ryzyka związanego z możliwością powstawania uszkodzeń konstrukcji, których wykrycie może nie być możliwe przez dłuższy czas podczas normalnej eksploatacji. W opisywanym przypadku pierwsze uszkodzenia wagonów nie zostały wykryte podczas normalnej eksploatacji, lecz dopiero w trakcie procesu przekazywania wagonów właścicielowi po zakończeniu dzierżawy u jednego z przewoźników.