990 mln zł dla Polregio za 10-letnią umowę w Zachodniopomorskim

990 mln zł dla Polregio za 10-letnią umowę w Zachodniopomorskim

Województwo Zachodniopomorskie podpisało z Polregio 10-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 990 mln zł.  W jej ramach pociągi przewoźnika pokonają blisko 60 mln pockm.

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Polregio podpisali 8 grudnia nową, 10-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie o wartości 990 mln złotych. Pociągi Polregio w jej ramach pokonają przez ten okres blisko 60 mln kilometrów. Umowa wejdzie w życie wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów od 13 grudnia 2020 roku.

– Przed nami wspólne 10 lat z Polregio, w trosce o podnoszenie jakości podróży. W dziesięciu minionych latach udało nam się bardzo dużo. Jako samorząd województwa zmieniliśmy flotę, zmieniliśmy standard w sposób przenoszący nas w XXI wiek.  Zaczynaliśmy z pojazdami, które miały często po 50 lat, a dzisiaj mamy najnowocześniejszy tabor w Polsce. Ale z drugiej strony widzimy kolejne wyzwania. Chcemy, żeby standard obsługi był coraz wyższy, chcemy żeby pociągi nie tylko były punktualne, ale żeby były coraz bardziej przyjazne, chociażby rowerzystom. Chcemy wreszcie uruchomić ten wielki projekt, nad którym pracujemy już kilka lat, a więc Szczecińską Kolej Metropolitalną, która ma spowodować, że zainteresowanie tym środkiem lokomocji będzie jeszcze większe – mówi  Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

– Dzięki rekordowej kwocie kontraktu z Województwem Zachodniopomorskim zabezpieczyliśmy już łącznie blisko 6 mld zł na funkcjonowanie i dalszy rozwój Polregio. To gwarancja, że będziemy stale podwyższać jakość świadczonych przez nas usług na rzecz mieszkańców Polski, dla których kolej jest realną alternatywą dla samochodu. Cieszymy się, że Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podziela naszą wizję i mocno inwestuje w rozwój szynowego transportu zbiorowego. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z wyzwań i ciężkiej pracy, jakie są przed nami. Podróż pociągiem musi być komfortowa i odpowiadać wysokim standardom, aby coraz więcej osób wybierało kolej zamiast samochodu – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.

– Ta kwota budzi respekt. To jak do tej pory największa umowa, jeśli chodzi o świadczenie usług. Wynegocjowanie tej umowy to wielka sprawa. I dużo szczegółów, które zaowocowały sukcesem. Dziesięcioletni kontrakt przyniesie stabilizację zarówno dla spółki Polregio, jak i dla województwa – mówi Tomasz Sobieraj, Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Nowy rozkład jazdy obejmuje następujące połączenia:

  • Szczecin Główny – Słupsk
  • Szczecin Główny – Krzyż – Poznań Główny
  • Szczecin Główny – Świnoujście
  • Szczecin Główny – Goleniów PL Szczecin – Kołobrzeg
  • Kołobrzeg – Koszalin – Słupsk
  • Szczecin Główny – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski
  • Szczecin Główny – Runowo Pomorskie – Szczecinek – Chojnice
  • Szczecin Główny – Wałcz – Piła Główna
  • Szczecin Główny – Kostrzyn – Zielona Góra
  • Poznań Główny – Piła Główna – Szczecinek – Białogard – Koszalin/Kołobrzeg
  • Szczecinek –Słupsk
  • Sławno – Darłowo
  • Koszalin – Mielno Koszalińskie, corocznie w okresie wakacyjnym,
  • Szczecin Główny – Granica Państwa (Grambow – kierunek Pasewalk)
  • Szczecin Główny – Granica Państwa (Tantow – kierunek Angermünde)

Umowa z Województwem Zachodniopomorskim jest ósmą wieloletnią umową zawartą przez Polregio w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z województwem warmińsko-mazurskim, podkarpackim, lubelskim, lubuskim, opolskim, świętokrzyskim a w 2019 roku – z województwem śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.