70 lat aglomeracyjnej kolei elektrycznej w Trójmieście

70 lat aglomeracyjnej kolei elektrycznej w Trójmieście

Zapewne wielu mieszkańców Trójmiasta będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym  połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.  Pierwsze  pociągi elektryczne wyruszyły z Gdańska Głównego do… Nowego Portu. Było to 4 marca 1951 roku. Połączenie na odcinku Gdańsk Główny – Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.).

Początkowo linię do Nowego Portu  o długości 6,7 km obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową  obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami,  woziły pasażerów  na tej linii do 1973 roku. Wówczas  napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V. Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Stocznia,  do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu.  Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku. Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.  Pociągi SKM kursowały  wówczas na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców  piłkarskich na  mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze gdańskiej Lechii.