209,2 mln przewiezionych podróżnych to o 37,7% mniej niż w 2019 r.

209,2 mln przewiezionych podróżnych to o 37,7% mniej niż w 2019 r.

W ubiegłym roku kolej przewiozła 209,2 mln pasażerów co oznaczą, że pociągami podróżowało o o 126,7 mln osób niż w 2019 r.

209,2 mln przewiezionych podróżnych to o 37,7% mniej niż w 2019 r. Również praca przewozowa w przewozach pasażerskich była zdecydowanie mniejsza i wyniosła blisko 12,7 mld pasażerokilometrów – o 42,6% mniej w stosunku do roku poprzedniego. Mniejsze wahania odnotowane zostały w pracy eksploatacyjnej. Wykonane w 2020 r. 160,2 mln pociągokilometrów oznacza spadek o 6,3% rok do roku. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w całym roku wyniosła 60,5 km i była mniejsza o 5 km (7,9%) w stosunku do średniej odległości odnotowanej w 2019 r.

W grudniu kolej wybrało prawie 13,3 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 52,4% w odniesieniu do 2019 r. Praca przewozowa wyniosła 783,4 mln pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła poziom niemal 14,5 mln pociągokilometrów. W tym przypadku spadki wynoszą odpowiednio 54,7% oraz 2,5%. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w grudniu 2020 r. wyniosła 59 km i była niższa niż w całym 2020 r., a zarazem o 3 km mniejsza od średniej w grudniu 2019 r.

– Ubiegły rok był dla kolei czasem pełnym wyzwań i trudnych decyzji. Styczeń i luty pozwalały prognozować kolejny rok dynamicznego rozkwitu przewozów pasażerskich. Zainteresowanie podróżnych koleją rosło. Jednak już od marca negatywny wpływ na wyniki miała epidemia. Od połowy marca do czerwca nastąpiły największe spadki w przewozach pasażerskich  wynoszące kilkadziesiąt procent, podobnie jak w ostatnich miesiącach 2020 r. – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Miesiące wakacyjne i sukcesywne wzrosty w tym czasie pokazały, że pasażerowie mogą wrócić na kolej. Trzeba wykorzystać także szansę jaką daje 2021 r. ogłoszony w Europejskim Rokiem Kolei– dodaje.

Jeśli weźmiemy pod uwagę udział przewoźników wg. liczby pasażerów, pierwsze miejsce zajmuje Polregio z udziałem 26,65%, Koleje Mazowieckie 19,99% oraz PKP Intercity – 12,75%.

Biorąc pod pod uwagę udział przewoźników wg pracy przewozowej to w tutaj prowadzi PKP Intercity – 48,6%, drugie miejsce zajmuje Polregio – 21,88% a trzecie Koleje Mazowieckie – 10,41%.