148 mln zł zysku netto Grupy PKP Cargo w 2022 r.

148 mln zł zysku netto Grupy PKP Cargo w 2022 r.

PKP Cargo przedstawiło raport za 2022 rok. Pomimo wyzwań, zmiennej i  niestabilnej sytuacji społecznej i gospodarczej w Polsce i na świecie, Grupa PKP Cargo wypracowała wysoką rentowność, osiągając bardzo dobre wyniki finansowe oraz operacyjne i zamknęła rok z zyskiem netto w wysokości 148 mln złotych.

Wyniki finansowe

W 2022 roku zysk netto Grupy PKP Cargo wyniósł 148 milionów złotych, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 26 proc. w porównaniu z 2021 rokiem i wyniosły 5 390 mln zł. Skonsolidowana EBITDA ukształtowała się na poziomie 1 066 mln zł , co oznacza wzrost o  108  proc. rok do roku i rentowność na poziomie 20 proc.

Struktura kosztów

Najwyższy wzrost kosztów nastąpił w zakresie zakupu energii i paliw trakcyjnych, co wiązało się z rosnącymi hurtowymi cenami energii i światowymi cenami paliw. Jednak koszt dostępu do infrastruktury w przeliczeniu na 1 000 tkm pozostał bez zmian. W 2022 roku nastąpił także wzrost kosztów usług rekultywacyjnych oraz wzrost czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru.

Największy udział w strukturze kosztów operacyjnych miały świadczenia pracownicze, które stanowią ponad 1/3 wszystkich wydatków i wzrosły o 1,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wynik EBITDA na jednego zatrudnionego wzrósł o 113 proc. – to efekt m.in. spadku przeciętnego zatrudnienia (z 21 210 do 20 196 etatów). Ponadto, w ramach rozwoju potencjału pracowniczego, poza rewizją wynagrodzeń, spółka zakończyła spór zbiorowy ze związkami zawodowymi.

Inwestycje

Inwestycje zamknęły się w kwocie 776 milionów złotych, które Spółka wykorzystała na realizację niezbędnych napraw i zakup nowego taboru, przy kosztach operacyjnych wyższych o 12% r/r, czyli poniżej wzrostu inflacji. Ponadto, w ramach cyfryzacji procesów handlowych i  przewozowych oraz podnoszenia konkurencyjności, PKP Cargo wdrożyło w 2022 roku zaawansowany system CMS.

Wyniki operacyjne

Przewieziona masa towarowa utrzymała się na poziomie 100,6 mln ton, przy wzroście pracy przewozowej o 5,5% do poziomu 27,008 mld tkm. Przewozy paliw stałych, w tym węgla kamiennego, utrzymały się w 2022 r. na tym samym poziomie jak w roku ubiegłym, przy nieco innej dynamice kwartalnej – wzrost przewozów w pierwszym i ostatnim kwartale był efektem konieczności uzupełnienia przez elektrownie obowiązkowych rezerw. Ponadto w 2022 roku, bez dodatkowych środków z budżetu państwa, PKP Cargo zrealizowało nałożone przez rząd zadania związane z transportem węgla.

Transport w podziale na grupy produktowe

Zarówno w transporcie krajowym jak i zagranicznym nastąpił spadek masy przewożonego koksu – głównie ze względu na mniejsze zapotrzebowanie ze strony hutnictwa. Drugi segment działalności przewozowej PKP Cargo (z 20% udziałem we wszystkich przewozach) stanowił w  2022 roku transport kruszyw i materiałów budowlanych, realizowany przez blisko 90  klientów głównie z Dolnego Śląska oraz z okolic Kielc.

W przypadku kruszyw osiągniecie dwucyfrowego wzrostu – zarówno jeśli chodzi o masę, jak i  wykonaną pracę przewozową – pomogło zapotrzebowanie na kamień wapienny ze strony niemieckich elektrociepłowni oraz czeskich hut.  W efekcie udział rynkowy spółki w tej kategorii wzrósł o 1,2 punktu procentowego do 40 proc.

Spadki w 2022 roku Grupa PKP Cargo odnotowało w zakresie przewozów intermodalnych – praca przewozowa spadła o 21,3 proc., a masa przewieziona o 16,3 proc. oraz transportu metali i rudy. Spadek przewozów metali był konsekwencją niższej produkcji stali, trwających ograniczeń mocy produkcyjnych i wygaszania pieców hutniczych w Europie. Do słabszych wyników (8,7 proc. spadku przewiezionej masy towarowej) przyczyniły się także rosnąca inflacja spotęgowana skutkami wojny w Ukrainie.

Plany rozwojowe

Stabilizacja finansowa pozwala nam z coraz większym optymizmem patrzeć w przyszłość. Koncentrujemy się na korytarzu transportowym północ – południe. Mamy już licencje transportowe w 7 krajach poza Polską i nadal intensywnie działamy w kierunku strategicznego dla nas obszaru Trójmorza. Kontynuujemy inwestycje w nowy tabor oraz kończymy prace przy budowie terminala przeładunkowego Zduńska Wola – Karsznice, co znacząco wpłynie na wzrost przepustowości korytarza północ-południe. Ponadto w ramach nowej strategii Grupy PKP Cargo, nie zapominając o efektywności ekonomicznej i finansowej, kładziemy nacisk na zrównoważony rozwój i strategiczne podejście do wyzwań ESG, partnerskich relacji z  interesariuszami i rozwijaniu potencjału pracowniczego” – powiedział Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP Cargo S.A.

W najbliższym roku PKP Cargo S.A. planuje także pracować nad podnoszeniem efektywności obsługi, poprzez doskonalenie procesów przewozowych i ich cyfryzację. Wśród priorytetów spółki jest dostosowanie struktur i zasobów do zmieniających się wymagań rynkowych oraz wypracowania strategii ESG.