Stadler pokazał najnowszy pociąg FLIRT dla Kolei Serbskich

Stadler pokazał najnowszy pociąg FLIRT dla Kolei Serbskich

Podczas corocznych targów „Rail Business Days” w Ostrawie w Czechach, Stadler zaprezentował najnowszy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT wyprodukowany dla Kolei Serbskich. 18 zamówionych pojazdów będzie kursować na trasach w całej Serbii.

Pod koniec 2021 roku Serbskie Koleje (Srbija Voz) i Stadler podpisały umowę na dostawę 18 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT do obsługi regionalnych tras w całej Serbii. To zamówienie uzupełniające jest trzecim kontraktem, który Stadler podpisał z Serbskimi Kolejami po pierwszym zamówieniu 21 zespołów FLIRT w 2014 roku i drugim zamówieniu trzech szybkich pociągów KISS w 2015 roku. Zarówno komercyjnie, jak i wśród pasażerów, oba typy pojazdów zostały dobrze przyjęte ze względu na ich komfort i niezawodność. Najnowsze zamówienie pociągów uzupełni istniejącą flotę pojazdów Stadler obsługiwanych przez Serbskie Koleje. Pojazdy zostały zaprojektowane przez inżynierów z biura inżynieryjnego Stadler w Pradze, w Czechach. Kontrakt jest realizowany w zakładzie Stadler w Siedlcach, w Polsce.

Osiem z 18 zamówionych pojazdów zostało już dostarczonych do Serbii. Dwa pierwsze zespoły są obecnie poddawane próbnym eksploatacjom na infrastrukturze kolejowej w Serbii. Proces obejmuje jazdy obserwowane z pasażerami (30 dni lub 15 000 km). Po pomyślnym zakończeniu prób, pojazdy zostaną oficjalnie przekazane przewoźnikowi. Zakończenie całego zamówienia planowane jest na koniec kwietnia 2025 roku.

Cieszymy się, że możemy kontynuować naszą doskonałą współpracę ze Stadlerem, która stała się tradycją. Ten krok dowodzi, że nasze partnerstwo jest silne. Od momentu wprowadzenia do eksploatacji pierwszej partii 21 pociągów FLIRT w serbskim systemie kolejowym w 2015 roku, obywatele naszego kraju byli niezwykle wdzięczni za możliwość korzystania z tych wysokiej jakości, nowoczesnych zestawów pociągów. Dzięki nowym 18 pojazdom FLIRT będziemy mogli dalej rozwijać się jako firma i oferować jeszcze lepszą obsługę naszym pasażerom. Chcielibyśmy wyrazić naszą najgłębszą wdzięczność dla Stadlera za naprawdę wyjątkowe wsparcie po dostawie i ich zaangażowanie w nasze partnerstwo – powiedział Ivan Bulajić, Dyrektor Generalny Srbija Voz,

Pojazdy FLIRT, które wzbogacą flotę przewoźnika, są dobrze znane i bardzo popularne wśród pasażerów. Ten bestsellerowy model Stadlera został już sprzedany w liczbie około 2640 jednostek i jest eksploatowany w 23 krajach na całym świecie.

Stadler jest dumny, że może być częścią odnowy floty Serbskich Kolei. Pojazdy znacznie podniosą komfort podróżowania serbskich pasażerów – to źródło satysfakcji dla nas. Chciałbym podziękować naszemu klientowi za zaufanie i świetną współpracę. Cieszę się, że mogę zaprezentować pojazd FLIRT dla Serbii publiczności Rail Business Days w Ostrawie. Pociąg FLIRT, nasz bestseller, wzbudza duże zainteresowanie przewoźników i wierzę, że jest bardzo atrakcyjny również dla operatorów usług pasażerskich w Czechach oraz innych krajach tej części Europy- dodał Željko Davidović, Menedżer Sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią.

Więcej o FLIRT dla Serbskich Kolei

Elektryczny zespół trakcyjny FLIRT dla Serbii charakteryzuje się lekką aluminiową konstrukcją, spełniającą standardy TSI i normy odporności na zderzenia (EN 15227) oraz osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Projekt pojazdu kładzie nacisk na niskie zużycie energii i łatwość obsługi. Został zbudowany z materiałów przyjaznych dla środowiska, w tym farb na bazie wody i chłodziwa HVAC. Jednopokładowy pociąg ma przestronne wejścia, umożliwiające łatwe wsiadanie i wysiadanie, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności lub poruszającym się na wózkach, z rowerami lub wózkami dziecięcymi. Pojazd wyposażony jest w klimatyzację, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring CCTV, a także systemy informacji wizualnej i dźwiękowej. Posiada nowoczesne toalety oraz platformę ułatwiającą wsiadanie osobom z niepełnosprawnościami. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na pokładzie, pasażerowie mogą rozmawiać bezpośrednio z maszynistą za pomocą interkomu. Pojazdy składają się z czterech członów, mają 80,7 m długości, mogą pomieścić do 473 pasażerów, z czego 244 miejsca siedzące. Istnieje strefa dla pasażerów pierwszej klasy z wygodnymi siedzeniami oraz strefy dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Pojazd posiada duże półki bagażowe.